Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5583
Назва: Вплив актуального сімейного стану на фасилятивність людини
Інші назви: Influence of current family status on individual’s facilitative ability
Автори: Казанжи, Марія Йосипівна
Kazanzhy, Maria Yosypivna
Ключові слова: інгібіція
фасилітація
фасилятивний потенціал
сімейні відносини
напруженість
тривожність
незадоволеність
фасилятивный потенциал
inhibition
facilitation
facilitative potential
family relations
tension
anxiety
dissatisfaction
Дата публікації: 2015
Видавництво: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Бібліографічний опис: Казанжи М. Й. Вплив актуального сімейного стану на фасилятивність людини / М. Й. Казанжи // Наука і освіта. - 2015. - №7. - С.39-44.
Короткий огляд (реферат): У статті викладено основні результати дослідження взаємозалежності специфіки фасилятивного поте- нціалу людини та загального фону її переживань, пов’язаних з позицією в сім’ї. Встановлено, що напруже- ність, тривожність та незадоволеність у сімейному середовищі виявляються у зміщенні в допомагаючих діях акценту на себе та власні проблеми. Доведено, що для осіб з вищим рівнем всіх компонентів фасилятивного потенціалу характерним є сприятливий актуальний сімейний стан за всіма досліджуваними параметрами.The article deals with the basic results of the research aimed at revealing interconnectedness between the specifici- ty of the facilitative potential of individuals and general background of their emotional experiences associated with their position in the family. As a result of the theoretical analysis of existing data it has been revealed that a limited list of works includes studying the phenomenon of the facilitative ability in family sphere. A significantly greater number of scientific papers is related to studying the use of facilitation in the field of education and upbringing in educational insti- tutions due to the degree of openness of the mentioned areas in terms of interaction between people, functions and tasks assigned to them by the society, as well as the level of formalization of relations in dyads “teacher-student” and “parent- child”. As a result of the carried out empirical study it has been found that tension, anxiety and dissatisfaction in family environment are manifested in shifting the focus on oneself and one’s own problems. It has been proved that the current family status is not connected with the personal facilitative potential but directly or indirectly affects the motivation of an individual and helping actions, promotion in the development of the personality both in the field of family relations and in the field of education and upbringing, which is especially important if a subject works in this field (teachers, educators, trainers and so forth). Thus, one can be an efficient facilitator even having own family problems but not in the area of family counseling and assistance, both with clients and with family and friends. It has been established that there is no link between the current family status of an individual and efficiency of performing facilitative actions in the fields with incomplete distribution of social roles, professional environment (except for socionomic specialties), friend- ly relations. According to the results of the study manifestations of the inhibiting ability are obviously not associated with peculiarities of the personal emotional experience concerning the position and relations in the family but this fact does not exclude the influence of the family on its intensity at earlier stages of development. It has been shown that in- dividuals with high level of all components of the facilitative potential are characterized by a favorable current family status according to all investigated parameters.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5583
Розташовується у зібраннях:2015

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Kazanzhy.pdf426.46 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.