Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5583
Title: Вплив актуального сімейного стану на фасилятивність людини
Other Titles: Влияние актуального семейного положения на фасилятивность человека
Influence of current family status on individual’s facilitative ability
Authors: Казанжи, Марія Йосипівна
Казанжи, Мария Йосиповна
Kazanzhy, Maria Yosypivna
Keywords: інгібіція
фасилітація
фасилятивний потенціал
сімейні відносини
напруженість
тривожність
незадоволеність
ингибиция
фасилитация
фасилятивный потенциал
семейные отношения
напряженность
тревожность
неудовлетворенность
inhibition
facilitation
facilitative potential
family relations
tension
anxiety
dissatisfaction
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Казанжи М. Й. Вплив актуального сімейного стану на фасилятивність людини / М. Й. Казанжи // Наука і освіта. - 2015. - №7. - С.39-44.
Abstract: У статті викладено основні результати дослідження взаємозалежності специфіки фасилятивного поте- нціалу людини та загального фону її переживань, пов’язаних з позицією в сім’ї. Встановлено, що напруже- ність, тривожність та незадоволеність у сімейному середовищі виявляються у зміщенні в допомагаючих діях акценту на себе та власні проблеми. Доведено, що для осіб з вищим рівнем всіх компонентів фасилятивного потенціалу характерним є сприятливий актуальний сімейний стан за всіма досліджуваними параметрами.В статье изложены основные результаты исследования взаимосвязанности специфики фасилятивного по- тенциала личности и общего фона ее эмоциональных переживаний, связанных с позицией, занимаемой в семье. В результате теоретического анализа существующих данных установлено наличие ограниченного перечня ра- бот, посвященных исследованию проявления феномена фасилятивности в семейной среде. Значительно боль- шее количество научных трудов связано с изучением применения фасилитации в сфере обучения и воспитания в учебных учреждениях, что объясняется степенью открытости обозначенных сфер взаимодействия между людьми, а также возложенными на них социумом функциями, задачами, а также уровнем формализации отно- шений в диадах учитель-ученик и родитель-ребенок. В результате эмпирического исследования установлено, что напряженность, тревожность и неудовлетворенность в семейной среде проявляются в смещении в палитре помогающих действий акцента на себя и собственные проблемы. Доказано, что актуальное семейное состояние не связано с фасилятивным потенциалом личности, но прямо или опосредованно влияет на мотивацию человека и оказание им помощи, способствование в развитии личности как в сфере семейных отношений, так и в области обучения и воспитания, что особенно важно, если исследуемый работает в этой сфере деятельности (учителя, воспитатели, преподаватели и пр.). Таким образом, можно быть достаточно эффективным фасилитатором даже при наличии семейных проблем, но не в сфере семейного консультирования и помощи, как с клиентами, так и с родными и близкими. Установлено отсутствие связи актуального семейного состояния личности и эффективно- сти совершения ею фасилятивных действий в сферах с незавершенным распределением социальных ролей, профессиональной среде (кроме социономических специальностей), дружеских отношениях. Проявление инги- битности по результатам исследования также очевидным образом не сопряжено с особенностями эмоциональ- ных переживаний человека, связанных с его положением и отношениями в семье, что не исключает влияние семьи на ее выраженность на более ранних этапах развития. Показано, что для лиц с высоким уровнем всех компонентов фасилятивного потенциала характерным является благоприятное актуальное семейное положение по всем исследуемым признакам, нежели для лиц с низким уровнем фасилятивности.The article deals with the basic results of the research aimed at revealing interconnectedness between the specifici- ty of the facilitative potential of individuals and general background of their emotional experiences associated with their position in the family. As a result of the theoretical analysis of existing data it has been revealed that a limited list of works includes studying the phenomenon of the facilitative ability in family sphere. A significantly greater number of scientific papers is related to studying the use of facilitation in the field of education and upbringing in educational insti- tutions due to the degree of openness of the mentioned areas in terms of interaction between people, functions and tasks assigned to them by the society, as well as the level of formalization of relations in dyads “teacher-student” and “parent- child”. As a result of the carried out empirical study it has been found that tension, anxiety and dissatisfaction in family environment are manifested in shifting the focus on oneself and one’s own problems. It has been proved that the current family status is not connected with the personal facilitative potential but directly or indirectly affects the motivation of an individual and helping actions, promotion in the development of the personality both in the field of family relations and in the field of education and upbringing, which is especially important if a subject works in this field (teachers, educators, trainers and so forth). Thus, one can be an efficient facilitator even having own family problems but not in the area of family counseling and assistance, both with clients and with family and friends. It has been established that there is no link between the current family status of an individual and efficiency of performing facilitative actions in the fields with incomplete distribution of social roles, professional environment (except for socionomic specialties), friend- ly relations. According to the results of the study manifestations of the inhibiting ability are obviously not associated with peculiarities of the personal emotional experience concerning the position and relations in the family but this fact does not exclude the influence of the family on its intensity at earlier stages of development. It has been shown that in- dividuals with high level of all components of the facilitative potential are characterized by a favorable current family status according to all investigated parameters.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5583
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kazanzhy.pdf426.46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.