Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6140
Назва: Передумови формування асоціальної поведінки підлітків
Інші назви: Background for forming teenagers’ asocial behaviour
Автори: Denysov, I. G.
Денисов, І. Г.
Ключові слова: teenager
adolescence
asocial behaviour
background for asocial behaviour
prevention of asocial behaviour
підліток
підлітковий вік
асоціальна поведінка
передумови асоціальної поведінки
профілактика асоціальної поведінки
Дата публікації: 2014
Видавництво: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Бібліографічний опис: Денисов І. Г. Передумови формування асоціальної поведінки підлітків / І. Г. Денисов // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2014. – № 6. – С. 41-45.
Короткий огляд (реферат): In the article the basic approaches to the study of teenagers‟ asocial behaviour are examined. It must be admitted, that one of the main tasks of psychological science is to study the psychological factors and mechanisms of forming teenagers‟ criterion behavior, psychological reasons for their deviant deeds based on the analysis of the current state of the youngsters‟ education. The author has come to the conclusion, that the dependence of children‟s behavior on the nature of parent-child relationship is emphasized by most psychologists. It is clear that the relationship is not always a straight line, it is often complicated by the additional terms and factors: social, economic ones; psychological climate in the family; cognitive and physical development of a child. Behavioral deformation in adolescence occurs gradually. At first, single immoral acts that do not have any significant public danger are performed. After such actions a teenager, as a rule, is ashamed of them and tries to avoid performing them again. Systematic repetition of negative actions indicates the presence of conscious and purposeful behavior contradictory to certain standards. Teenagers‟ alienation from fami- lies, schools, and others appears to be the accelerator for this behavior. At the final stage of the formation of behavioral deformation the stereotype of asocial behavior is formed, which is manifested in all spheres of life of a person. Taking into account the social, social and psychological, psychological and biomedical conditions for forming a teenager‟s per- sonality demands studying the drawbacks of training and educational process, family education mistakes, the peculiari- ties of relationships in such systems as “teachers – pupils”, “parents – children”, “children – children”. It allows, in its turn, to determine the psychological and pedagogical factors of teenagers‟ asocial behavior and to develop effective prevention progarammes. У статті розглядаються основні підходи до вивчення асоціальної поведінки підлітків. Пропонується комплексний підхід до розгляду даної проблеми. Синтез і аналіз теорій і ідей вітчизняних і зарубіжних вчених до- зволяє виробити чітку концепцію, яка лежить в основі подальшої профілактики асоціальної поведінки підлітків.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6140
Розташовується у зібраннях:2014

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Denysov.pdf410.65 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.