Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6140
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorDenysov, I. G.-
dc.contributor.authorДенисов, І. Г.-
dc.date.accessioned2020-01-28T11:54:29Z-
dc.date.available2020-01-28T11:54:29Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationДенисов І. Г. Передумови формування асоціальної поведінки підлітків / І. Г. Денисов // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2014. – № 6. – С. 41-45.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6140-
dc.description.abstractIn the article the basic approaches to the study of teenagers‟ asocial behaviour are examined. It must be admitted, that one of the main tasks of psychological science is to study the psychological factors and mechanisms of forming teenagers‟ criterion behavior, psychological reasons for their deviant deeds based on the analysis of the current state of the youngsters‟ education. The author has come to the conclusion, that the dependence of children‟s behavior on the nature of parent-child relationship is emphasized by most psychologists. It is clear that the relationship is not always a straight line, it is often complicated by the additional terms and factors: social, economic ones; psychological climate in the family; cognitive and physical development of a child. Behavioral deformation in adolescence occurs gradually. At first, single immoral acts that do not have any significant public danger are performed. After such actions a teenager, as a rule, is ashamed of them and tries to avoid performing them again. Systematic repetition of negative actions indicates the presence of conscious and purposeful behavior contradictory to certain standards. Teenagers‟ alienation from fami- lies, schools, and others appears to be the accelerator for this behavior. At the final stage of the formation of behavioral deformation the stereotype of asocial behavior is formed, which is manifested in all spheres of life of a person. Taking into account the social, social and psychological, psychological and biomedical conditions for forming a teenager‟s per- sonality demands studying the drawbacks of training and educational process, family education mistakes, the peculiari- ties of relationships in such systems as “teachers – pupils”, “parents – children”, “children – children”. It allows, in its turn, to determine the psychological and pedagogical factors of teenagers‟ asocial behavior and to develop effective prevention progarammes. У статті розглядаються основні підходи до вивчення асоціальної поведінки підлітків. Пропонується комплексний підхід до розгляду даної проблеми. Синтез і аналіз теорій і ідей вітчизняних і зарубіжних вчених до- зволяє виробити чітку концепцію, яка лежить в основі подальшої профілактики асоціальної поведінки підлітків.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherДержавний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»uk
dc.subjectteenageruk
dc.subjectadolescenceuk
dc.subjectasocial behaviouruk
dc.subjectbackground for asocial behaviouruk
dc.subjectprevention of asocial behaviouruk
dc.subjectпідлітокuk
dc.subjectпідлітковий вікuk
dc.subjectасоціальна поведінкаuk
dc.subjectпередумови асоціальної поведінкиuk
dc.subjectпрофілактика асоціальної поведінкиuk
dc.titleПередумови формування асоціальної поведінки підлітківuk
dc.title.alternativeBackground for forming teenagers’ asocial behaviouruk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2014

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Denysov.pdf410.65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.