Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5982
Назва: Педагогічні умови формування професійно-мовленнєвої культури майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів
Інші назви: Pedagogical conditions of future preschool teachers’ professional speech culture formatio
Автори: Степанова, Тетяна Михайлівна
Stepanova, Tetyana Mykhailivna
Ключові слова: мовленнєва культура
професійно-мовленнєва культура
професійно-мовленнєва діяльність
педагогічні умови
педагогические условия
speech culture
professional speech culture
professional speech activity
pedagogical conditions
Дата публікації: 2015
Видавництво: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Бібліографічний опис: Степанова Т. М. Педагогічні умови формування професійно-мовленнєвої культури майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів / Т. М. Степанова // Наука і освіта. - 2015. - №9. - С.166-170.
Короткий огляд (реферат): У статті автор розкриває сутність поняття «мовленнєва культура майбутніх вихователів», «професійно-мовленнєва культура майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів», «професійно-мовленнєва діяль-ність майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів». Автор обґрунтовує педагогічні умови формування професійно-мовленнєвої культури майбутніх вихователів в процесі їхньої професійно-мовленнєвої діяльності. .The essence of the concepts of “future preschool teachers’ speech culture”, “future preschool teachers’ professional speech culture”, “professional language behavior of preschool teachers” is revealed. Speech culture of future preschool teachers is considered as their competence in oral and written professional language (emphasis, words use, use of verbal and nonverbal means of expression, mastery of elocution elements: voice, diction, articulation, breath); speech expressiveness (voice timbre, diction, lamprophony, use of different figures of speech, phraseological units, etc.). Professional speech culture of future preschool teachers is understood as abilities and skills of speech culture in professional speech situations at a preschool educational institution. Future preschool teachers’ professional speech culture is also considered as professional communication with colleagues, children and their parents; using elements of professional speech culture, as well as verbal and nonverbal means of expressiveness in different situations at work. It is a process of integrating the obtained theoretical knowledge, abilities and skills of speech, considering the specifics of professional speech culture of teachers in the process of communicating at a preschool educational institution. The pedagogical conditions of forming professional speech culture of future preschool teachers are the following: provision of positive motivation of future preschool teachers to master professional speech culture; immersion of future preschool teachers into active professional speech activity; communicative and speech support of the educational process. Provision of positive motivation is achieved by means of increasing students’ interest to their future occupation; understanding the dependence of preschoolers’ speech culture on the level of preschool teachers’ one. Immersion into active professional speech activity is achieved during in-door classes and students’ self-studying. Communicative and speech support of future preschool teachers’ speech culture formation provides the process of their communicative development, orientation of their professional speech activity at preschool children.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5982
Розташовується у зібраннях:2015

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Stepanova.pdf241.95 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.