Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5982
Title: Педагогічні умови формування професійно-мовленнєвої культури майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів
Other Titles: Педагогические условия формирования профессионально-речевой культуры будущих воспитателей дошкольных учебных заведений
Pedagogical conditions of future preschool teachers’ professional speech culture formatio
Authors: Степанова, Тетяна Михайлівна
Степанова, Татьяна Михайловна
Stepanova, Tetyana Mykhailivna
Keywords: мовленнєва культура
професійно-мовленнєва культура
професійно-мовленнєва діяльність
педагогічні умови
речевая культура
профессионально-речевая культура
профессионально-речевая деятельность
педагогические условия
speech culture
professional speech culture
professional speech activity
pedagogical conditions
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Степанова Т. М. Педагогічні умови формування професійно-мовленнєвої культури майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів / Т. М. Степанова // Наука і освіта. - 2015. - №9. - С.166-170.
Abstract: У статті автор розкриває сутність поняття «мовленнєва культура майбутніх вихователів», «професійно-мовленнєва культура майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів», «професійно-мовленнєва діяль-ність майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів». Автор обґрунтовує педагогічні умови формування професійно-мовленнєвої культури майбутніх вихователів в процесі їхньої професійно-мовленнєвої діяльності. Понятия «культура речи» и «культура говорения» являются главенствующими в определении сущности терми- носистемы «речевая культура будущих воспитателей». В статье автор раскрывает сущность понятий «речевая куль- тура будущих воспитателей», «профессионально-речевая культура будущих воспитателей дошкольных учебных за- ведений», «профессионально-речевая деятельность будущих воспитателей дошкольных учебных заведений». Автор обосновывает педагогические условия формирования профессионально-речевой культуры будущих воспитателей в процессе их профессионально-речевой деятельности. Речевая культура будущих воспитателей определяется как вла- дение нормами устной и письменной профессиональной речи (ударение, словоупотребление, использование вер- бальных и невербальных средств выразительности; свободное владение элементами техники речи: голос, дикция, артикуляция, дыхание; выразительность речи: тембр, паузы, темп речи, сила голоса, употребление в речи тропов, фразеологическое богатство речи и т.д. Профессионально-речевая культура будущих воспитателей в статье опреде- ляется как умения и навыки речевой культуры в профессионально-речевых ситуациях в дошкольном учреждении. Профессионально-речевая деятельность будущих воспитателей рассматривается как профессиональное общение с коллегами, родителями, детьми; использование во время коммуникативно-речевых ситуаций общения элементов профессионально-речевой культуры, использование вербальных и невербальных средств выразительности; процесс интеграции усвоенных теоретических знаний, умений и навыков речевой деятельности, учет специфики профессио- нально-речевой культуры воспитателей в процессе коммуникации в дошкольном учреждении в профессиональной речи будущих воспитателей. Педагогическими условиями формирования профессионально-речевой культуры буду- щих воспитателей являются: обеспечение позитивной мотивации будущих воспитателей дошкольных учебных заве- дений к овладению профессионально-речевой культурой; погружение будущих воспитателей в активную профес- сионально-речевую деятельность; коммуникативно-речевое сопровождение профессиональной подготовки будущих воспитателей. Обеспечение позитивной мотивации достигается путем повышения интереса к будущей профессии; понимания зависимости уровня речевой культуры детей дошкольного возраста от уровня речевой культуры воспита- теля дошкольного учебного учреждения. Погружение в активную профессионально-речевую деятельность достига- ется в процессе аудиторных и самостоятельных занятий. Коммуникативно-речевое сопровождение формирования профессионально-речевой деятельности будущих воспитателей предполагает процесс их речевого роста, ориента- цию их профессионально-речевой деятельности на детей дошкольного возраста.The essence of the concepts of “future preschool teachers’ speech culture”, “future preschool teachers’ professional speech culture”, “professional language behavior of preschool teachers” is revealed. Speech culture of future preschool teachers is considered as their competence in oral and written professional language (emphasis, words use, use of verbal and nonverbal means of expression, mastery of elocution elements: voice, diction, articulation, breath); speech expressiveness (voice timbre, diction, lamprophony, use of different figures of speech, phraseological units, etc.). Professional speech culture of future preschool teachers is understood as abilities and skills of speech culture in professional speech situations at a preschool educational institution. Future preschool teachers’ professional speech culture is also considered as professional communication with colleagues, children and their parents; using elements of professional speech culture, as well as verbal and nonverbal means of expressiveness in different situations at work. It is a process of integrating the obtained theoretical knowledge, abilities and skills of speech, considering the specifics of professional speech culture of teachers in the process of communicating at a preschool educational institution. The pedagogical conditions of forming professional speech culture of future preschool teachers are the following: provision of positive motivation of future preschool teachers to master professional speech culture; immersion of future preschool teachers into active professional speech activity; communicative and speech support of the educational process. Provision of positive motivation is achieved by means of increasing students’ interest to their future occupation; understanding the dependence of preschoolers’ speech culture on the level of preschool teachers’ one. Immersion into active professional speech activity is achieved during in-door classes and students’ self-studying. Communicative and speech support of future preschool teachers’ speech culture formation provides the process of their communicative development, orientation of their professional speech activity at preschool children.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5982
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Stepanova.pdf241.95 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.