Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5554
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorПевна, Світлана Євгенівна-
dc.contributor.authorPevna, Svitlana-
dc.date.accessioned2019-12-28T09:42:02Z-
dc.date.available2019-12-28T09:42:02Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationПевна С. Є. Студент як суб’єкт освіти: сутність та особливості / С. Є. Певна // Наука і освіта. - 2015. - №6. - С. 105-110.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5554-
dc.description.abstractУ сучасній ситуації розвитку людини й суспільства особливий науковий інтерес становлять умови вищої освіти, що є діяльнісним полем реалізації суб’єктної активності особистості студента в період професійної підготовки. Тенденції розвитку сучасної вищої школи дають підстави тлумачити феномен суб’єктності осо- бистості студента, як один із провідних факторів особистісного й професійного становлення. Статтю прис- вячено розкриттю сутності суб’єктної позиції особистості студента в навчальному процесі вищого навчаль- ного закладу та уточненню особливостей, що притаманні категорії суб’єкта в освіті. У роботі наведено ре- зультати аналізу наукових джерел стосовно особистісно орієнтованої педагогіки, що надає можливість зро- бити висновок про те, що теорія навчання, орієнтованого на студента, є провідною в зарубіжній педагогіці та актуальною в педагогіці вищої школи України..In the modern period of civilization development natural is the increase of human factor role, significance of per- sonality subject qualities, first of all responsibility for the personal development and self-realization. In this context ac- tualization of human subject potential becomes the major factor of personality development and of the society evolution in general. The contemporary situation which integrates conditions of autonomy with stability of objective requirements to an individual, changes his/her position in all spheres of life, particularly in education. Education mission involves creating conditions for forming student’s personal meanings, personal development, values and goals. Actual outcome of education within this framework is self-realization of a student-future professional, developing the ability to feel the view of the changing world and oneself as a part of it, readiness and ability to react adequately to unpredictable real-life and professional situations and to form efficiently a relevant model of activity, behaviour with reference to them. Con- ditions of higher education in professional training for projecting and realization of professional activity are of particu- lar academic interest in the modern situation of human and social development. Development trends of the present-day higher school give grounds for interpreting the phenomenon of personality subjectivity as one of the key factors of per- sonal and professional formation. Consequently, the objectives of subject position disclosure in the teaching and learn- ing activities of the higher educational institution and specification of peculiarities inherent to a category of subject in education appear to be currently important. The article is focused on finding solutions to the problems mentioned above. The review of learned treatises concerning person-centered pedagogy allows to conclude that student-centered learning theory is leading in foreign education and pertinent in higher school pedagogy of Ukraine. Within the framework of modern educational paradigm the attitude of a pedagogue towards students is changing, he/she loses the properties of knowledge translator and leader in relationship with students. Cooperation in education and bringing-up process obtains the qualities of partnership and the pedagogue’s role involves assistance, coordination, consulting, organization of con- ditions for each personality development.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherПівденноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинськогоuk
dc.subjectосвітній процес вищої школиuk
dc.subjectсуб’єктна активність особистості студентаuk
dc.subjectпрофесійне становлення студентаuk
dc.subjectгуманізація освітніх процесівuk
dc.subjectсутність суб’єктної позиції особистості студентаuk
dc.subjectособливості категорії суб’єкта в освітіuk
dc.subjectсаморозвиток і самореалізація студентаuk
dc.subjecteducational process of higher educational institutionuk
dc.subjectstudent’s subject activityuk
dc.subjectstudent’s professional formationuk
dc.subjecteducational processes humanizationuk
dc.subjectessence of student’s personality subject positionuk
dc.subjectcategory of subject peculiarities in educationuk
dc.subjectstudent’s personal development and self-realizationuk
dc.titleСтудент як суб’єкт освіти: сутність та особливостіuk
dc.title.alternativeStudent as subject of education: essence and peculiaritiesuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pevna.pdf238.55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.