Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5554
Назва: Студент як суб’єкт освіти: сутність та особливості
Інші назви: Student as subject of education: essence and peculiarities
Автори: Певна, Світлана Євгенівна
Pevna, Svitlana
Ключові слова: освітній процес вищої школи
суб’єктна активність особистості студента
професійне становлення студента
гуманізація освітніх процесів
сутність суб’єктної позиції особистості студента
особливості категорії суб’єкта в освіті
саморозвиток і самореалізація студента
educational process of higher educational institution
student’s subject activity
student’s professional formation
educational processes humanization
essence of student’s personality subject position
category of subject peculiarities in education
student’s personal development and self-realization
Дата публікації: 2015
Видавництво: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Бібліографічний опис: Певна С. Є. Студент як суб’єкт освіти: сутність та особливості / С. Є. Певна // Наука і освіта. - 2015. - №6. - С. 105-110.
Короткий огляд (реферат): У сучасній ситуації розвитку людини й суспільства особливий науковий інтерес становлять умови вищої освіти, що є діяльнісним полем реалізації суб’єктної активності особистості студента в період професійної підготовки. Тенденції розвитку сучасної вищої школи дають підстави тлумачити феномен суб’єктності осо- бистості студента, як один із провідних факторів особистісного й професійного становлення. Статтю прис- вячено розкриттю сутності суб’єктної позиції особистості студента в навчальному процесі вищого навчаль- ного закладу та уточненню особливостей, що притаманні категорії суб’єкта в освіті. У роботі наведено ре- зультати аналізу наукових джерел стосовно особистісно орієнтованої педагогіки, що надає можливість зро- бити висновок про те, що теорія навчання, орієнтованого на студента, є провідною в зарубіжній педагогіці та актуальною в педагогіці вищої школи України..In the modern period of civilization development natural is the increase of human factor role, significance of per- sonality subject qualities, first of all responsibility for the personal development and self-realization. In this context ac- tualization of human subject potential becomes the major factor of personality development and of the society evolution in general. The contemporary situation which integrates conditions of autonomy with stability of objective requirements to an individual, changes his/her position in all spheres of life, particularly in education. Education mission involves creating conditions for forming student’s personal meanings, personal development, values and goals. Actual outcome of education within this framework is self-realization of a student-future professional, developing the ability to feel the view of the changing world and oneself as a part of it, readiness and ability to react adequately to unpredictable real-life and professional situations and to form efficiently a relevant model of activity, behaviour with reference to them. Con- ditions of higher education in professional training for projecting and realization of professional activity are of particu- lar academic interest in the modern situation of human and social development. Development trends of the present-day higher school give grounds for interpreting the phenomenon of personality subjectivity as one of the key factors of per- sonal and professional formation. Consequently, the objectives of subject position disclosure in the teaching and learn- ing activities of the higher educational institution and specification of peculiarities inherent to a category of subject in education appear to be currently important. The article is focused on finding solutions to the problems mentioned above. The review of learned treatises concerning person-centered pedagogy allows to conclude that student-centered learning theory is leading in foreign education and pertinent in higher school pedagogy of Ukraine. Within the framework of modern educational paradigm the attitude of a pedagogue towards students is changing, he/she loses the properties of knowledge translator and leader in relationship with students. Cooperation in education and bringing-up process obtains the qualities of partnership and the pedagogue’s role involves assistance, coordination, consulting, organization of con- ditions for each personality development.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5554
Розташовується у зібраннях:2015

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Pevna.pdf238.55 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.