Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2156
Title: Життєві стратегії як творчі засоби проектування життєвого шляху особистості
Other Titles: Life strategies as a creative way of life path planning by a personality
Authors: Кабиш-Рибалка, А. В.
Кабыш-Рыбалка, А. В.
Kabysh-Rybalka, A.
Keywords: особистість
життєвий шлях
творчість
проектування життєвого шляху
вибір життєвої стратегії
personality
way of life
life strategy
life path planning
choice of life strateg
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Кабиш-Рибалка А. В. Життєві стратегії як творчі засоби проектування життєвого шляху особистості / А. В. Кабиш-Рибалка // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 5. – С. 95–99.
Abstract: У статті запропоновано класифікацію життєвих стратегій як творчих засобів проектування життєвого шляху. Розкрито основні аспекти проблеми вибору життєвої стратегії та етапи становлення стратегії як творчого засобу проектування життєвого шляху. Розглянуто п’ять основних видів стратегій, згідно з теорією В.О. Моляко, про творчу конструктологію. Це стратегії аналогізування, стратегії комбінування, реконст- руктивні стратегії, універсальні стратегії та стратегії спонтанних спроб і помилок в процесі становлення життєвого шляху. The article deals with a classification of life strategies as a way of creative planning of a personality’s life path. There are five main strategies according to the theory of V. Molyako about the creative constructology: strategies of analogy, combinative strategies, reconstructive strategies, strategies of universal way of creating, and spontaneous strategies of the life path planning. This theory of creative constructing is appropriate in terms of studying life creativity, as it is based on the experience of both: competent people and one’s own experience and ability to use consciously the resources of one’s personality, which can play a significant role in the personal choice of life path strategy. Each of the strategies is focused on the structural and functional transformation – construction of structures with specific functions, and is the essence of creative planning, which is considered as the basis of strategic planning of life. Adolescence (student age) is potentially one of the most favourable periods for the successful acquisition of life path strategy. During this phase it is very important to implement special pedagogical interaction in order to achieve an appropriate level of students’ creativity on the way of planning their life path using life strategies. One of the ways of achieving the desired efficiency of life creativity experience is life path reflection. Psychology of life creativity is defined by the formation of life planning strategies as a tool of conscious creation of way and style of life by a personality. In other words, life planning is the desired result and the steps to achieve it.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2156
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Anna Kabysh-Rybalka.pdf322.11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.