Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1487
Назва: Психологічні особливості соціального інтелекту в юнацькому віці
Інші назви: Psychological features of social intelligence in adolescence
Автори: Білоус, Р. М.
Бєлова, А. В.
Белоус, Р. Н.
Bilous, R. M.
Bielova, A.
Ключові слова: соціальна діяльність
соціальна інформація
спілкування
modern society
соціальний інтелект
innovation
communication
non-verbal representation
social adaptation
social intelligence
Дата публікації: 2016
Видавництво: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Бібліографічний опис: Білоус, Р. М. Психологічні особливості соціального інтелекту в юнацькому віці / Р. М. Білоус, А. В. Бєлова // Наука і освіта : наук.-практ. журнал . – 2016. – № 7. – С. 11-15.
Короткий огляд (реферат): У статті представлено теоретичні дослідження вітчизняних та зарубіжних науковців щодо становлення соціального інтелекту в онтогенезі. Розкрито основні особливості та зміст поняття «соціальний інтелект». Подано емпіричне дослідження компонентів соціального інтелекту студентів та учнів, описано їх відмінності. One of the topical issues in modern psychology is the problem of social intelligence. The article deals with the views of many foreign and domestic scientists concerning the definition of the concept of social intelligence, the basic components and structure of social intelligence, especially the development of this phenomenon in adolescence. The methods of studying the components of social intelligence are described. The comparison of characteristics of social intelligence of students and pupils majoring in different areas of disciplines has been performed. The study was carried out in November, 2015 and involved first- and second-year students of Kremenchuk Mykhailo Ostrohradskyi National University and pupils of vocational school №26 (34 students and 31 pupils). The following methods were used: test “Social Intelligence” by J. Guilford; method «Determining the level of perceptive and nonverbal competence» by T. Rosen; technique «indicator coping strategies» by D. Amirkhan; technique «lifestyle index» by R. Plutchik. As the result of the experiment it has been found out that the students majoring in humanities have a higher level of social intelligence compared to the students majoring in technical areas. Both the students and the pupils have a medium level of perceptive and nonverbal competence. Both groups of the surveyed prefer to solve problems on their own or to seek the social support, but tend to avoid difficulties. Therefore, in early adolescence the main protection mechanisms for pupils are projection and denial, and intellectualization is peculiar for students. The prospects for the further studies in this direction involve examining the peculiarities of social intelligence in Internet-addicted young people as well as developing the training programme aimed at the formation of senior students’ social intelligence.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1487
ISSN: 2311-8466
Розташовується у зібраннях:2016

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Білоус Р. М.,.pdf232.77 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.