Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1487
Title: Психологічні особливості соціального інтелекту в юнацькому віці
Other Titles: Психологические особенности социального интеллекта в юношеском возрасте
Psychological features of social intelligence in adolescence
Authors: Білоус, Р. М.
Бєлова, А. В.
Белоус, Р. Н.
Белова, А. В.
Bilous, R. M.
Bielova, A.
Keywords: соціальна діяльність
соціальна інформація
спілкування
modern society
соціальний інтелект
innovation
communication
non-verbal representation
social adaptation
social intelligence
современное общество
инновации
коммуникация
невербальная репрезентация
социальная адаптация
социальный интеллект
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Білоус, Р. М. Психологічні особливості соціального інтелекту в юнацькому віці / Р. М. Білоус, А. В. Бєлова // Наука і освіта : наук.-практ. журнал . – 2016. – № 7. – С. 11-15.
Abstract: У статті представлено теоретичні дослідження вітчизняних та зарубіжних науковців щодо становлення соціального інтелекту в онтогенезі. Розкрито основні особливості та зміст поняття «соціальний інтелект». Подано емпіричне дослідження компонентів соціального інтелекту студентів та учнів, описано їх відмінності.Проблема социального интеллекта в современном обществе является одной из центральных в психологии. В статье систематизированы взгляды ведущих ученых относительно определения понятия «социальный интеллект», рассмотрены основные компоненты и структура этого феномена, а также особенности его развития в юношеском возрасте. Описаны методы изучения компонентов социального интеллекта. Произведено сравнение особенностей социального интеллекта студентов и учеников разных типов специальностей. В исследовании принимали участие студенты первого и второго курсов Кременчугского национального университета им. Михаила Остроградского и ученики профессионально-технического училища №26. Всего опрошено 65 человек (34 студента и 31 ученик). В исследовании, которое проводилось в ноябре 2015 года, были использованы следующие методики: тест «Социальный интеллект» Дж. Гилфорда; методика «Определение уровня перцептивноневербальной компетенции» Т. Я. Розена; методика «Индикатор копинг-стратегий» Д. Амирхана; методика «Индекс жизненного стиля» Р. Плутчика. По результатам исследования установлено: студенты-гуманитарии имеют более высокий уровень социального интеллекта, нежели ученики технического направления обучения. У студентов и учеников схожий средний уровень перцептивно-невербальной компетенции. Обе исследуемые группы в ситуациях общения предпочитают самостоятельно разрешать проблемные ситуации или ищут социальной поддержки, но склонны избегать трудностей. При этом можно констатировать, что в раннем юношеском возрасте (для учеников) основными механизмами защиты являются проекция и отрицание, позднее добавляется интеллектуализация (у студентов).One of the topical issues in modern psychology is the problem of social intelligence. The article deals with the views of many foreign and domestic scientists concerning the definition of the concept of social intelligence, the basic components and structure of social intelligence, especially the development of this phenomenon in adolescence. The methods of studying the components of social intelligence are described. The comparison of characteristics of social intelligence of students and pupils majoring in different areas of disciplines has been performed. The study was carried out in November, 2015 and involved first- and second-year students of Kremenchuk Mykhailo Ostrohradskyi National University and pupils of vocational school №26 (34 students and 31 pupils). The following methods were used: test “Social Intelligence” by J. Guilford; method «Determining the level of perceptive and nonverbal competence» by T. Rosen; technique «indicator coping strategies» by D. Amirkhan; technique «lifestyle index» by R. Plutchik. As the result of the experiment it has been found out that the students majoring in humanities have a higher level of social intelligence compared to the students majoring in technical areas. Both the students and the pupils have a medium level of perceptive and nonverbal competence. Both groups of the surveyed prefer to solve problems on their own or to seek the social support, but tend to avoid difficulties. Therefore, in early adolescence the main protection mechanisms for pupils are projection and denial, and intellectualization is peculiar for students. The prospects for the further studies in this direction involve examining the peculiarities of social intelligence in Internet-addicted young people as well as developing the training programme aimed at the formation of senior students’ social intelligence.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1487
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Білоус Р. М.,.pdf232.77 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.