Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1403
Title: Формування вокально-виконавського артистизму студентів магістратури у музично-педагогічних ВНЗ
Other Titles: The formation of vocal and performing artistry in master students at universities for music education and pedagogy
Authors: Ван Чень
Wong Chian
Keywords: артистизм
студенти магістратури
викладання вокалу
artistry
master students
teaching vocalism
teaching vocalis
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Ван Чень. Формування вокально-виконавського артистизму студентів магістратури у музично-педагогічних ВНЗ / Ван Чень // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 6. – С. 65-70.
Abstract: Статтю присвячено дослідженню питань формування виконавського артистизму студентів магістра- тури у процесі підготовки до вокально-викладацької та сценічної діяльності. Розглянуто сутність поняття «артистизм», специфіку його прояву в різних сферах діяльності. Схарактеризовано особливості виконавського артистизму, специфіку його прояву в різних сферах музичного виконавства – інструментальній, музичнодраматичній, камерно-вокальній. Розглянуто різні аспекти прояву артистизму в діяльності вокаліста: музично-інтонаційний та сценічно-візуальний. Зазначено психолого-педагогічні умови ефективного вдосконалення виконавського артистизму магістрантів у процесі підготовки до вокально-фахової діяльності. The paper is aimed at determination of pedagogical conditions for improving the effectiveness of performing artistry in singers – master students of universities for music education and pedagogy. The concept of “artistry” and peculiarities of its manifestation in various spheres of life have been considered. Performing artistry is considered as musician’s readiness to perform according to the logics of a musical character, to convey emotional states, degree of their tension and dynamic pattern by means of musical and performing expressiveness. The features of performing artistry and specific character of its manifestation in various spheres of music activities (instrumental, music and dramatic, chamber and vocal) have been characterised. Two components have been distinguished in the structure of artistry of a vocalist who performs chamber works: musically intonational, stage and visual. Their unity can be achieved in the process of interpretation and embodiment of music and literary character, getting into the character, thus, a singer performs according to the logics of a musical character. The following psycho-pedagogical conditions for effective improvement of performing artistry in master students in the course of their preparation for professional activity have been substantiated: - providing the unity of music and intellectual training, development of artistic imagination and vocal technique; - adjustment of the elements of dramatic and choreographic technique under conditions of chamber and vocal performing; the use of the above mentioned elements facilitates singer’s penetration into imaginative content of works, their integral reproduction based on the combination of artistic intonational and cantatory as well as visually expressive means;- development of students’ attitude towards vocal performing as a means of artistic and creative communication by means of singing onstage; - purposeful formation of future singers’ skills of artistically determined emotional and volitional self-regulation.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1403
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ван Чень.pdf321.58 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.