Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1384
Назва: Реалізація педагогічних умов формування готовності майбутніх учителів музики до фахового самовдосконалення у процесі навчання співу
Інші назви: Implementation of pedagogical conditions for forming future music teachers’ readiness for professional self-improvement in the process of teaching singing
Автори: Толстова, Наталя Михайлівна
Tolstova, Natalia
Ключові слова: вчитель музики
постановка голосу
готовність до фахового самовдосконалення
педагогічні умови
music teacher
voice training
readiness for professional self-improvement
pedagogical conditions
Дата публікації: 2016
Видавництво: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Бібліографічний опис: Толстова, Н. М. Реалізація педагогічних умов формування готовності майбутніх учителів музики до фахового самовдосконалення у процесі навчання співу / Н. М. Толстова // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 6. – С. 34-40.
Короткий огляд (реферат): У статті розглядаються проблеми формування готовності майбутніх вчителів музики до фахового само- вдосконалення у процесі їх вокальної підготовки; схарактеризовані компоненти фахової омпетентності, у формуванні яких вокальна підготовка відіграє важливу роль. Обґрунтовані педагогічні умови формування готовності майбутніх вчителів музики до фахового самовдосконалення у процесі вокальних занять та наведені статистичні дані діагностики, узагальнення яких дозволило дійти висновку тощо ефективності формування досліджуваного феномену на заняттях з постановки голосу. The paper is focused on the essence of future music teachers’ readiness for professional self-improvement; pedagogical conditions facilitating its successful formation have been substantiated; the results of pedagogical experiment aimed at their implementation into voice-training process at the faculty of music and choreographic education of SUNPU named after K. D. Ushynsky have been characterized. Consequently, the aim of the paper is to substantiate the pedagogical conditions of forming students’ readiness for professional self-improvement in voice-training process and to analyze the results obtained. The author characterizes components of professional competence, in which vocal training is of great importance: educating and pedagogical that provides instilling school students’ perception of music; methodical and forming targeted at the development of school students’ ability for music, teaching singing and other forms of collective and creative artistic performance; educational and pedagogical that reflects teachers’ ability to enrich school students’ music consciousness and to raise the level of their music literacy. Also, the author provides substantiation of pedagogical conditions for forming students’ readiness for professional self-improvement in voice-training process, they are: the formation of future specialist’s value and motivational sphere; improvement of his/her subjective personality traits that are important for professional activity, independent self-improvement and enrichment of knowledge, abilities and skills throughout the whole career; the creation of comfortable psychological climate at vocal classes; improvement of organization and methodological, and resource support necessary for forming students’ ability for selfeducation, self-training and self-development in the process of vocal and learning activity. The effectiveness of the above mentioned pedagogical conditions has been proven by test data and results of its processing using mathematical statistics. The issues of forming reflexive and estimative component of self-guided vocal and learning activity, improvement of methods of implementing intersubject communications (targeted at forming integrated methods of selfguided work of future music teachers in terms of self-study, self-development and self-education into the educational process) should be studied further.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1384
ISSN: 2311-8466
Розташовується у зібраннях:2016

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Толстова Н. М..pdf430.17 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.