Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1384
Title: Реалізація педагогічних умов формування готовності майбутніх учителів музики до фахового самовдосконалення у процесі навчання співу
Other Titles: Реализация педагогических условий формирования готовности будущего учителя музыки к профессиональному самосовершенствованию в процессе обучения пению
Implementation of pedagogical conditions for forming future music teachers’ readiness for professional self-improvement in the process of teaching singing
Authors: Толстова, Наталя Михайлівна
Толстова, Наталья Михайловна
Tolstova, Natalia
Keywords: вчитель музики
постановка голосу
готовність до фахового самовдосконалення
педагогічні умови
учитель музыки
постановка голоса
готовность к профессиональному самосовершенствованию
педагогические условия
music teacher
voice training
readiness for professional self-improvement
pedagogical conditions
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Толстова, Н. М. Реалізація педагогічних умов формування готовності майбутніх учителів музики до фахового самовдосконалення у процесі навчання співу / Н. М. Толстова // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 6. – С. 34-40.
Abstract: У статті розглядаються проблеми формування готовності майбутніх вчителів музики до фахового само- вдосконалення у процесі їх вокальної підготовки; схарактеризовані компоненти фахової омпетентності, у формуванні яких вокальна підготовка відіграє важливу роль. Обґрунтовані педагогічні умови формування готовності майбутніх вчителів музики до фахового самовдосконалення у процесі вокальних занять та наведені статистичні дані діагностики, узагальнення яких дозволило дійти висновку тощо ефективності формування досліджуваного феномену на заняттях з постановки голосу.В статье рассмотрена сущность готовности будущих учителей музыки к профессиональному самосовер- шенствованию; обоснованы педагогические условия, способствующие ее успешному формированию; охарактеризованы результаты педагогического эксперимента по их внедрению в учебный процесс на занятиях по постановке голоса со студентами факультета музыкального и хореографического образования ПНПУ имени К. Д. Ушинского. Цель статьи – обосновать педагогические условия формирования у студентов готовности к профессиональному самосовершенствованию в процессе занятий в классе по постановке голоса и проанализировать полученные результаты. Охарактеризованы компоненты профессиональной компетентности, в которых вокальная подготовка играет важную роль: просветительско-педагогический, обеспечивающий воспитание музыкального восприятия школьников; методико-формирующий, направленный на развитие музыкальных способностей школьников, их обучение пению и другим формам коллективного и творческого исполнительства; образовательно-педагогический, отражающий способность учителя обогащать музыкальное сознание школьников и повышать уровень их музыкальной грамотности. Обоснованы педагогические условия формирования готовности студентов к профессиональному самосовершенствованию в классе по постановке голоса, а именно: формирование ценностно-мотивационной сферы будущего специалиста; совершенствование его субъектноличностных качеств, важных для профессиональной деятельности, самостоятельного совершенствования и обогащения своих знаний, умений и навыков на протяжении всего трудового пути; создание комфортного психологического климата на вокальных занятиях; совершенствование организационно-методического и ресурсного обеспечения, необходимого для формирования у студентов способности к самовоспитанию, самообразованию и саморазвитию в процессе вокально-учебной деятельности. Эффективность рассмотренных педагогических условий подтверждена данными диагностики и результатами их обработки методами математической статистики. Дальнейшего изучения требуют вопросы формирования рефлексивно-оценочного компонента самостоятельной вокально-учебной деятельности, совершенствование методики внедрения межпредметных связей в учебный процесс, направленных на формирование обобщенных способов самостоятельной деятельности будущих учителей музыки в области самообразования, саморазвития и самовоспитания.The paper is focused on the essence of future music teachers’ readiness for professional self-improvement; pedagogical conditions facilitating its successful formation have been substantiated; the results of pedagogical experiment aimed at their implementation into voice-training process at the faculty of music and choreographic education of SUNPU named after K. D. Ushynsky have been characterized. Consequently, the aim of the paper is to substantiate the pedagogical conditions of forming students’ readiness for professional self-improvement in voice-training process and to analyze the results obtained. The author characterizes components of professional competence, in which vocal training is of great importance: educating and pedagogical that provides instilling school students’ perception of music; methodical and forming targeted at the development of school students’ ability for music, teaching singing and other forms of collective and creative artistic performance; educational and pedagogical that reflects teachers’ ability to enrich school students’ music consciousness and to raise the level of their music literacy. Also, the author provides substantiation of pedagogical conditions for forming students’ readiness for professional self-improvement in voice-training process, they are: the formation of future specialist’s value and motivational sphere; improvement of his/her subjective personality traits that are important for professional activity, independent self-improvement and enrichment of knowledge, abilities and skills throughout the whole career; the creation of comfortable psychological climate at vocal classes; improvement of organization and methodological, and resource support necessary for forming students’ ability for selfeducation, self-training and self-development in the process of vocal and learning activity. The effectiveness of the above mentioned pedagogical conditions has been proven by test data and results of its processing using mathematical statistics. The issues of forming reflexive and estimative component of self-guided vocal and learning activity, improvement of methods of implementing intersubject communications (targeted at forming integrated methods of selfguided work of future music teachers in terms of self-study, self-development and self-education into the educational process) should be studied further.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1384
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Толстова Н. М..pdf430.17 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.