Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1370
Назва: Використання засобів фізичного виховання в навчально-корекційному процесі у школярів із порушеннями мовлення
Інші назви: Use of physical education means in educational and correctional process of schoolchildren with speech disorders
Автори: Подгорна, Вікторія Віталіївна
Podhorna, Victoria Vitaliіvna
Ключові слова: фізична культура
моторно-мовленнєвий розвиток
порушення мовлення
молодші школярі
загальноосвітня школа
physical culture
physical culture
motor and speech development
speech disorder
primary school pupils
comprehensive school
speech disorder
primary school pupils
comprehensive school
Дата публікації: 2016
Видавництво: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Бібліографічний опис: Петренко, Г. В. Застосування елементів нових видів спортивних ігор у фізичному вихованні як дієвий засіб популяризації спорту й розвитку фізичної підготовленості дітей 5-6 років / Г. В. Петренко // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 4. – С. 176-182.
Короткий огляд (реферат): У роботі обґрунтовано використання рухових методів корекції з метою вирішення логопедичних завдань. Запропоновано використання на уроці фізичної культури самомасажу кистей рук; диференційованих дихальних вправ, а також вправ на корекцію хребта. Показано можливість вирішення проблем патологічно ригідних тілесних установок, гіпер- і гіпотонусу м’язів, синкінезій, а також відновлення гностико-праксичних, фонетико-фонематичних функцій мовлення молодших школярів із різними порушеннями мовлення за допомогою звуко-рухових вправ і рухливих ігор.The relevance of the research is determined by conceptual principles of reforming primary education, which are the basis for high standards for primary school children’s speech development. Special attention should be paid to the children with various speech disorders. The paper shows that primary school children with different speech disorders have specific motor problems caused by disturbance localization in various brain structures. Activation of external influences and the environment by means of physical training makes it possible to initiate the work of passive brain structures. The paper is aimed at justifying the use of physical culture means at comprehensive schools for intensification of educational and correctional process of children with speech disorders. Academic literature review has shown that the mechanisms of speech activity correlate with a number of regions of the brain; their damage that may be associated with disturbances in the motor development and cause various in their structure speech defects. The study provides background for the use of motor methods of logopedic treatment. It is proposed to use hands self-massage; differentiated breathing exercises as well as exercises for the spine correction at Physical Culture lessons, which contributes to cerebral hemispheres activation. The possibility of rehabilitating gnostic and practical, phonetic and phonemic speech functions of primary school pupils with speech disorders, as well as the opportunity to solve the problems of abnormally rigid physical orientations using soundand-motor exercises and games has been demonstrated. Intensification of work with children with speech disorders by means of including correctional tasks into physical education process makes it possible to reduce significantly the time for achieving correctional and logopedic goals.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1370
ISSN: 2311-8466
Розташовується у зібраннях:2016

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Подгорна В. В..pdf252.85 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.