Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1370
Title: Використання засобів фізичного виховання в навчально-корекційному процесі у школярів із порушеннями мовлення
Other Titles: Использование средств физического воспитания в учебно-коррекционном процессе у школьников с нарушениями речи
Use of physical education means in educational and correctional process of schoolchildren with speech disorders
Authors: Подгорна, Вікторія Віталіївна
Подгорная, Виктория Витальевна
Podhorna, Victoria Vitaliіvna
Keywords: фізична культура
моторно-мовленнєвий розвиток
порушення мовлення
молодші школярі
загальноосвітня школа
физическая культура
моторно-речевое развитие
нарушение речи
младшие школьники
общеобразовательная школа
physical culture
physical culture
motor and speech development
speech disorder
primary school pupils
comprehensive school
speech disorder
primary school pupils
comprehensive school
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Петренко, Г. В. Застосування елементів нових видів спортивних ігор у фізичному вихованні як дієвий засіб популяризації спорту й розвитку фізичної підготовленості дітей 5-6 років / Г. В. Петренко // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 4. – С. 176-182.
Abstract: У роботі обґрунтовано використання рухових методів корекції з метою вирішення логопедичних завдань. Запропоновано використання на уроці фізичної культури самомасажу кистей рук; диференційованих дихальних вправ, а також вправ на корекцію хребта. Показано можливість вирішення проблем патологічно ригідних тілесних установок, гіпер- і гіпотонусу м’язів, синкінезій, а також відновлення гностико-праксичних, фонетико-фонематичних функцій мовлення молодших школярів із різними порушеннями мовлення за допомогою звуко-рухових вправ і рухливих ігор.Актуальность исследования обусловлена концептуальными принципами реформирования начального образования, на основе которых предъявляются высокие требования к уровню речевого развития младших школьников. Особого внимания требуют дети, которые идут в школу с различными нарушениями речи. В работе показано, что у младших школьников с разными нарушениями речи присутствуют специфические двигательные проблемы, обусловленные локализацией нарушения в различных мозговых структурах. Активизация внешних воздействий, окружающего пространства посредством использования средств физической культуры способна инициировать работу пассивных мозговых структур. Целью исследования является обоснование использования средств физической культуры в общеобразовательной школе для интенсификации учебно-коррекционного процесса детей с нарушениями речи. В статье проанализированы работы, в которых показано, что механизмы речевой деятельности коррелируют со многими отделами головного мозга, поражение которых может быть связано с нарушениями в развитии двигательной сферы и вызвать различные по своей структуре речевые дефекты. В процессе исследования было обосновано использование двигательных методов коррекции логопедических проблем. Предлагается использовать на уроке физической культуры самомассаж кистей рук; дифференцированные дыхательные упражнения, а также упражнения на коррекцию позвоночника, что способствует активации больших полушарий мозга. Показана возможность восстановления гностикопраксических, фонетико-фонематических функций речи младших школьников с нарушениями речи, а так же возможность решения проблемы патологически ригидных телесных установок с помощью звуко-двигательных упражнений и подвижных игр. Интенсификация работы с детьми с нарушениями речи за счет включения коррекционных задач в процесс физического воспитания способна значительно сократить сроки достижения поставленных коррекционно-логопедических целей.The relevance of the research is determined by conceptual principles of reforming primary education, which are the basis for high standards for primary school children’s speech development. Special attention should be paid to the children with various speech disorders. The paper shows that primary school children with different speech disorders have specific motor problems caused by disturbance localization in various brain structures. Activation of external influences and the environment by means of physical training makes it possible to initiate the work of passive brain structures. The paper is aimed at justifying the use of physical culture means at comprehensive schools for intensification of educational and correctional process of children with speech disorders. Academic literature review has shown that the mechanisms of speech activity correlate with a number of regions of the brain; their damage that may be associated with disturbances in the motor development and cause various in their structure speech defects. The study provides background for the use of motor methods of logopedic treatment. It is proposed to use hands self-massage; differentiated breathing exercises as well as exercises for the spine correction at Physical Culture lessons, which contributes to cerebral hemispheres activation. The possibility of rehabilitating gnostic and practical, phonetic and phonemic speech functions of primary school pupils with speech disorders, as well as the opportunity to solve the problems of abnormally rigid physical orientations using soundand-motor exercises and games has been demonstrated. Intensification of work with children with speech disorders by means of including correctional tasks into physical education process makes it possible to reduce significantly the time for achieving correctional and logopedic goals.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1370
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Подгорна В. В..pdf252.85 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.