Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1344
Title: Сучасні особливості педагогічного процесу фізичного виховання студентів вищих навчальних закладів і рекомендації щодо його вдосконалення
Other Titles: Current features of physical training of university students and recommendations for its improvement
Authors: Башавець, Наталія Андріївна
Bashavets, Nataliia Andriivna
Keywords: фізичне виховання
модель
студент
фізична підготовка
ВУЗ
physical education
model
student
higher educational institution
pedagogical process
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Башавець, Н. А. Сучасні особливості педагогічного процесу фізичного виховання студентів вищих навчальних закладів і рекомендації щодо його вдосконалення / Н. А. Башавець // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 4. – С. 105-111.
Abstract: У статті розглядається проблема оптимізації фізичного виховання у вищих навчальних закладах та ве- деться пошук на основі аналізу зарубіжного досвіду креативно-педагогічної освітньої моделі, яка передбачає гуманізацію предметно-змістовних засад, соціокультурну інтеграцію, професійно-орієнтовану спрямованість, вибірковість щодо спортивної спеціалізації, інноваційну активність педагога та індивідуалізацію навчального процесу. Сучасні дослідження характеризуються активною розробкою моделей організації фізичного виховання студентів (секційної, професійно-орієнтованої, індивідуальної, удосконалення традиційної тощо).The formation of post-industrial society and innovative changes in young peoples’ occupation and rest, the transformation of the Ukrainian society affect the quality characteristics of physical culture. So it is quite natural that recent years in Ukraine are characterized by the active development of models of organization of physical training of university students. The most promising area of physical training optimization at higher educational institutions is searching for the creative and pedagogical educational model based on the international experience, which involves the humanization of subject-content basis, socio-cultural integration, professionally-oriented focus, the selectivity according to sports specialization, innovation activity of a teacher and the individualization of the educational process. The article is aimed at identifying the features of physical training of students at higher educational institutions basing on the review of the international experience and providing recommendations for its improvement. The review of the international experience in the organization of physical education makes it possible to identify different approaches to this process. It is quite clear that physical training is of the great importance in many countries because future graduates have to be highly skilled professionals with the high level of physical fitness. Under the current conditions higher ducational institutions should implement a professionally-focused model of physical training organization (for 1st-3rd year students) in the form of mandatory physical classes in study time (1 day a week), extracurricular activities and recreational sports classes for students with health problems (twice a week) and for physical classes healthy students – 2 times a week. 4th-5th year students should be engaged into individual and sectional elective physical classes. The chosen by an educational institution model of physical training organization should contribute to the increasing of motor activity of students, improving of their physical and mental working capacity. It should have positive impact on students’ academic results; make them attend physical training classes with pleasure, do physical exercises at home in extracurricular time, etc.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1344
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Башавець Н. А..pdf306.56 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.