Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12072
Назва: Формування професійної компетентності майбутніх психологів у сучасному освітньому просторі
Інші назви: Formation of future psychologists’ professional competence in modern educational environment
Автори: Перегончук, Наталія Василівна
Ключові слова: professional competence
future psychologists
reflexive environment
person-centered education
competence approach
професійна компетентність
рефлексивне середовище
освітній простір
особистісно-орієнтована освіта
компетентнісний підхід
майбутні психологи
Дата публікації: 2016
Видавництво: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Бібліографічний опис: Перегончук Н. В. Формування професійної компетентності майбутніх психологів у сучасному освітньому просторі / Наталія Василівна Перегончук // Наука і освіта. - 2016. - № 11. - С. 49-55.
Короткий огляд (реферат): У статті розглянуто психологічні особливості формування професійної компетентності майбутніх психологів у сучасному трансформаційному суспільстві. Проведено теоретичний аналіз поняття «освітній простір» та визначено його роль у процесі формування професійної компетентності майбутнього психолога. Визначено психологічні умови формування професійної компетентності майбутніх психологів у сучасному освітньому просторі. Розкрито основні характеристики сучасного освітнього простору, що сприяють формуванню професійної компетентності майбутнього психолога. In terms of integration, democratisation, socio-economic changes in the society, significant reforms are taking place in the sphere of education. The educational environment is becoming more and more spontaneous and global. The main task of a subject of the educational environment is supporting its professional competence in terms of dynamic and constant changes of everyday life. One of the key moments of the education modernisation is the creation of pedagogical conditions and efficient ways of future psychologist’s professional competence formation in accordance with modern demands. The article is aimed at reviewing the issue of a future psychologist’s professional competence formation in the modern educational environment. Basing on the psychological literature review the following conditions of future psychologist’s professional competence formation have been distinguished: refocusing on the changing and structuring of future psychologist’s inner state in the process of the formation of knowledge and skills in the interaction between a student and a teacher; development of a future psychologist’s skills and desire to study throughout life; professional competence has a personal character and includes a man’s subjective experience, his/her needs, interests, desires, feelings, and value orientations; profound knowledge, acquired in the process of professional training, creates potential opportunity for a student to develop in a professional way; reflexive environment as a precondition for the personal development gives an opportunity for self-examination and self-correction of socio-psychological and professional recourses. The following features of the modern educational environment contributing to the formation of future psychologists’ professional competence have been identified: unique character, paradoxical feature, openness, uncertainty; variability (formal, informal education). The organisation of the modern educational environment has its principles, rules and conditions and plays a significant role not only in the formation of professional competence, but also professional and personal development of a future psychologist.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12072
Розташовується у зібраннях:2016

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Perehonchuk.pdf333.53 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.