Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12072
Title: Формування професійної компетентності майбутніх психологів у сучасному освітньому просторі
Other Titles: Formation of future psychologists’ professional competence in modern educational environment
Authors: Перегончук, Наталія Василівна
Keywords: professional competence
future psychologists
reflexive environment
person-centered education
competence approach
професійна компетентність
рефлексивне середовище
освітній простір
особистісно-орієнтована освіта
компетентнісний підхід
майбутні психологи
Issue Date: 2016
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Перегончук Н. В. Формування професійної компетентності майбутніх психологів у сучасному освітньому просторі / Наталія Василівна Перегончук // Наука і освіта. - 2016. - № 11. - С. 49-55.
Abstract: У статті розглянуто психологічні особливості формування професійної компетентності майбутніх психологів у сучасному трансформаційному суспільстві. Проведено теоретичний аналіз поняття «освітній простір» та визначено його роль у процесі формування професійної компетентності майбутнього психолога. Визначено психологічні умови формування професійної компетентності майбутніх психологів у сучасному освітньому просторі. Розкрито основні характеристики сучасного освітнього простору, що сприяють формуванню професійної компетентності майбутнього психолога. In terms of integration, democratisation, socio-economic changes in the society, significant reforms are taking place in the sphere of education. The educational environment is becoming more and more spontaneous and global. The main task of a subject of the educational environment is supporting its professional competence in terms of dynamic and constant changes of everyday life. One of the key moments of the education modernisation is the creation of pedagogical conditions and efficient ways of future psychologist’s professional competence formation in accordance with modern demands. The article is aimed at reviewing the issue of a future psychologist’s professional competence formation in the modern educational environment. Basing on the psychological literature review the following conditions of future psychologist’s professional competence formation have been distinguished: refocusing on the changing and structuring of future psychologist’s inner state in the process of the formation of knowledge and skills in the interaction between a student and a teacher; development of a future psychologist’s skills and desire to study throughout life; professional competence has a personal character and includes a man’s subjective experience, his/her needs, interests, desires, feelings, and value orientations; profound knowledge, acquired in the process of professional training, creates potential opportunity for a student to develop in a professional way; reflexive environment as a precondition for the personal development gives an opportunity for self-examination and self-correction of socio-psychological and professional recourses. The following features of the modern educational environment contributing to the formation of future psychologists’ professional competence have been identified: unique character, paradoxical feature, openness, uncertainty; variability (formal, informal education). The organisation of the modern educational environment has its principles, rules and conditions and plays a significant role not only in the formation of professional competence, but also professional and personal development of a future psychologist.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12072
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Perehonchuk.pdf333.53 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.