Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/9922
Title: Інактивоване пізнання (enactive cognition) як освітня парадигма сучасності
Other Titles: Inactivate cognition in the space of epistomogical constructivism
Authors: Яровицька, Наталя Анатоліївна
Yarovytska, Natalia Anatoliivna
Болотова, Юлія Володимирівна
Bolotova, Yuliіa Volodymyrivna
Keywords: inactive cognition
епістемологія
конструктивізм
буття
когнітивна активність
inactive cognition
epistemology
constructivism
genesis
cognitive activity
Issue Date: 2019
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Яровицька Н. А. Інактивоване пізнання (enactive cognition) як освітня парадигма сучасності / Н. А. Яровицька, Ю. В. Болотова // Перспективи. – 2019. – №1 – С. 20-26.
Abstract: У статті розглядається освітнє буття як поєднання соціального та біологічного компонентів. Завдяки природі естетичного імперативу «Якщо бажаєш знати, навчись діяти», безпосередньо концепт «дії» постає активатором змін когнітивних навичок, тобто когнітивна активність вимагає дії, а пізнання уособлює собою епістемологічну дію. Освіта через дію набуває ознак «inactive cognition» («інактивоване пізнання», автор терміна Франсиско Варела). The article deals with educational genesis as an entity that combines a social and biological component. The article also reveals the effect of the aesthetic imperative: ‘If you want to know, learn how to act’. The very concept of action appears to be an activator of change of cognitive skills of the teacher and the listener. Cognitive activity requires action, and cognition is an epistemological action.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/9922
Appears in Collections:2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Yarovytska 2019.pdf246.82 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.