Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/9625
Title: Історична освіта та синтетичні тенденції філософії історії
Other Titles: Historical trends in education and synthetic philosophy of history
Authors: Добролюбська, Юлія Андріївна
Dobrolyubska, Yulia Andriivna
Keywords: типологія
цивілізаційний підхід
типологізація
домінанта дослідження
системний підхід
Issue Date: 2014
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Добролюбська Ю. А. Історична освіта та синтетичні тенденції філософії історії / Ю. А. Добролюбська // Перспективи. – 2014. – №3 (61). – С. 33-38.
Abstract: Надається огляд стану розробки теорії філософії історії у вітчизняній та світовій практиці. Встановлюється, що історико-філософський аспект філософії історії розроблений у науковій літературі достатньо широко. Разом з тим історичне дослідження як когнітивна діяльність в рамках різних соціокультурних контекстів, типів наукової раціональності та стилів історичного мислення поки ще не стало предметом філософського осмислення. It is offered the review of the state of readiness of theory of philosophy of history in native and world practice. It is set, that the historical and philosophical aspect of philosophy of history is worked out in scientific literature widely enough. At the same time historical research as cognitive activity within the framework of different social-cultural contexts, types of scientific rationality and styles of historical thought until now did not become the object of philosophical comprehension.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/9625
Appears in Collections:2014

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dobrolubska.pdf360.73 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.