Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6889
Title: Аналіз теоретико-числової складової в завданнях Всеукраїнської математичної олімпіади для учнів
Other Titles: The Analysis of the Theoretical and Numerical Aspects in Tasks of All-Ukrainian Mathematical Olympiads
Authors: Яковлєва, Ольга Миколаївна
Iakovlieva, Olga Mykolaivna
Пєнкова, А. В.
Pienkova, A. V.
Копач, О. С.
Kopach, S. O.
Keywords: математичні олімпіади
Всеукраїнська олімпіада з математики
теоретико-числові задачі
підготовка учнів до участі в олімпіаді
mathematical olympiads
all-Ukrainian Mathematical Olympiad
theoretical and numerical tasks
students’ preparation for Olympiads
Issue Date: 2018
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Яковлєва О. М. Аналіз теоретико-числової складової в завданнях Всеукраїнської математичної олімпіади для учнів / О. М. Яковлєва, А. В. Пєнькова, О. С. Копач // Актуальні питання природничо-математичної освіти : зб. наук. праць. - Суми : Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка, 2018. - С. 51-58.
Abstract: Математична олімпіада – це змагання, метою якого є виявлення найбільш талановитих і обдарованих учнів у галузі математики, підвищення їх мотивації до вивчення математики та розвитку дослідницьких навичок. Для вчителя це можливість удосконалити методи навчання, поглибити власний досвід роботи. У статті розглянуто місце і роль математичних олімпіад у загальній середній освіті України; вивчено особливості проведення етапів Всеукраїнської олімпіади з математики та International Mathematical Olympiad. Зроблено аналіз завдань ІІІ і IV етапів Всеукраїнської олімпіади з математики за період 2015-2017 рр. з метою визначення кількості теоретико-числових завдань, виявлено найбільш уживані теоретико-числові факти та методи, які використовуються для розв’язання цих завдань. Mathematical Olympiad is a competition aimed at discovery of gifted students with a remarkable talent for mathematics, increasing their motivation for studying mathematics and developing their research skills. This event enables the teacher to improve their teaching methods and gain more working experience. The article deals with the importance of Mathematical Olympiads for the Ukrainian system of secondary education and highlights peculiarities of conducting all-Ukrainian and International Mathematical Olympiads in stages. The work analyses tasks of the 3rd and 4th stages of all-Ukrainian Mathematical Olympiads between 2015 and 2017 in order to identify the number of theoretical and numerical tasks as well as the most often used theoretical and numerical facts and methods to perform them. Based on this analysis, a conclusion is drawn that theoretical and numerical problems represent a necessary component of each stage of Olympiads, so training 7 to 11 Year students in theoretical and numerical problems is compulsory during students’ preparation for Mathematical Olympiads.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6889
Appears in Collections:Кафедра вищої математики і статистики

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Iakovlieva Olga Mykolaivna.pdf4.09 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.