Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6777
Title: Психолінгвістичні підходи щодо розвитку в дошкільників операцій і дій аудіювання художніх творів
Other Titles: Психолингвистические подходы к развитию у дошкольников операций и действий аудирования художественных произведений
Psycholinguistic approaches to the development of preschoolers’ skills of operations and actions of artistic works comprehension
Authors: Харченко, Н. В.
Keywords: listening
speech perception
understanding of speech
meaning
content
artistic work
аудіювання
значення
сприймання мовлення
розуміння мовлення
смисл
художній твір
Issue Date: 2014
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Харченко Н. В. Психолінгвістичні підходи щодо розвитку в дошкільників операцій і дій аудіювання художніх творів / Н. В. Харченко // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2014. – № 10. – С. 207-213.
Abstract: The article deals with the problem of development of preschoolers’ skills of operations and actions of artistic works comprehension. On the basis of the analysis of scientific literature, it has been stated that in preschool childhood the listening comprehension development has two stages: from the understanding of the “plane of meaning” to the understanding of the “plane of content”. The complex of listening comprehension operations and actions which is necessary to form at the preschool age has been distinguished. The psycholinguistic ways of the development of preschoolers’ operations and actions of artistic works listening comprehension and understanding have been offered. У статті розглянуто актуальність проблеми розвитку в дошкільників аудіативних операцій і дій. На основі аналізу наукової літератури з’ясовано, що в дошкільному дитинстві розвиток розуміння художнього твору проходить два ступеня – від розуміння “плану значення” до розуміння “плану смислу”. Виокремлено комплекс аудіативних операції й дій, що потребують формування у дітей. Запропоновано психолінгвістичні шляхи розвитку в дітей операцій і дій сприймання й розуміння літературно-художніх творів.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6777
Appears in Collections:2014

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Khachenko.pdf282.93 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.