Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6739
Title: Подготовка будущих воспитателей к работе в условиях инклюзии
Other Titles: Підготовка майбутніх вихователів до роботи в умовах інклюзії
Training the students of the department of pre-school pedagogy for work under the inclusion conditions
Authors: Коргун, Лариса Миколаївна
Коргун, Лариса Николаевна
Korhun, Larysa Mykolayivna
Keywords: inclusion
children with special needs
psycho-physical defect
color stimuli
инклюзия
дети с особыми потребностями
психофизический дефект
цветовые стимулы
Issue Date: 2014
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Коргун Л. Н. Подготовка будущих воспитателей к работе в условиях инклюзии / Л. Н. Коргун // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2014. – № 10. – С. 102-106.
Abstract: Based on the use of the relations color test the attitude of future preschool teachers to children with special needs is shown. The concept of a “preschooler” created a positive effect on the almost all students and caused an emotional acceptance of the most testees. A color often associated with the definition of a "preschooler" is yellow. Also the students have demonstrated some relatively positive attitude to the concept of a "child with special needs". This concept is associated with the green color. In the reception of the definitions of an "abnormal child" and a "child with mental retardation" some negative attitude was prevailing. Associated color is gray. As a result of the methodology of general awareness of students regarding children with developmental disabilities its average level was dominating.У статті обгрунтовано необхідність спеціальної підготовки студентів факультету дошкільної педагогіки до роботи в умовах інклюзивної освіти. Для визначення готовності студентів до роботи в інклюзивних освітніх установах вивчені емоційні компоненти уподобання студентами понять, що позначають різні категорії дітей з особливими потребами. Запропоновано деякі форми удосконалення навчального процесу, таких його складових, як організація аудиторних практичних занять та позааудиторна виховна робота. Запропоновані зміни дозволили студентам подолати бар'єр неприйняття дітей з психофізичними вадами та виявилися досить ефективними для формування емоційно позитивного ставлення до них. В статье обоснована необходимость специальной подготовки студентов факультета дошкольной педагогики к работе в условиях инклюзивного образования. Для определения готовности студентов к работе в инклюзивных образовательных учреждениях изучены эмоциональные компоненты предпочтения студентами понятий, обозначающих различные категории детей с особыми потребностями. Предложены некоторые формы усовершенствования учебного процесса, таких его составляющих, как организация аудиторных практических занятий и внеаудиторная воспитательная работа. Предложенные изменения позволили студентам преодолеть барьер непринятия детей с психофизическими дефектами и оказались достаточно эффективными для формирования эмоционально положительного отношения к ним.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6739
Appears in Collections:2014

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Korhun.pdf215.12 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.