Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6138
Назва: Особливості ставлення молодших школярів до навчання
Інші назви: Особенности отношения младших школьников к обучению
Peculiarities of primary school pupils’ attitude to learning
Автори: Гузь, Наталія Василівна
Гузь, Наталия Васильевна
Huz, Nataliia
Гузь, Володимир Васильович
Гузь, Владимир Васильевич
Huz, Volodymyr
Ключові слова: attitude to learning
primary school pupils
pupil’s attitude to teacher’s work
pupil’s attitude to training
components
types of attitude to learning
ставлення до навчання
молодші школярі
ставлення школяра до діяльності вчителя
ставлення школяра до учбової діяльності
компоненти
типи ставлення до навчання
Дата публікації: 2014
Видавництво: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Бібліографічний опис: Гузь Н. В. Особливості ставлення молодших школярів до навчання / Н. В. Гузь, В. В. Гузь // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2014. – № 6. – С. 35-41.
Короткий огляд (реферат): The article is devoted to the problem of the attitude of primary school pupils to learning. The phenomenon of ‘attitude to learning’ was explained, the components and types of primary school pupils’ attitude to learning were determined. Based on the data received, the dynamics of the types of primary school pupils’ attitude to learning was determined. The carried out research has shown that the asynchronous character of the development of cognitive, emo- tional and evaluative, and behavioural components of primary school pupils’ attitude to learning combines with nega- tive tendencies of age dynamics of this development. The low level of the development of cognitive and behavioural components is typical for the pupils of the first and second forms. The pupils of the third and the fourth forms are characterized by the presence of negative components in the content of emotional and evaluative components of attitude to learning. The driving mechanisms of primary school pupils’ attitude to learning are the following: self-awareness, self-evaluation, and self-regulation; the key factors of the development of this attitude include principles and technology in a teacher’s work, the style of communication between a teacher and pupils, the evaluation of the results of learning by a teacher and parents, a pupil’s interests. The received results have given rise to the determination of psychological and pedagogical conditions, ways, methods and means of purposeful development of primary school pupils’ positive atti- tude towards learning. Стаття присвячена проблемі ставлення молодших школярів до навчання. Обґрунтовано феномен «ставлення до навчання», виділено компоненти та типи ставлення молодших школярів до навчання. На основі отри- маних даних виділена динаміка типів ставлення молодших школярів до навчання. Встановлено, що ставлення до навчання вирізняється асинхронністю розвитку своїх компонентів — учням перших-других класів притаманний низький рівень розвитку когнітивного та поведінкового компонентів; для школярів третіх і четвертих класів є характерними негативні складові у змісті емоційно-оцінного компоненту у поєднанні з негативними тенденціями вікової динаміки такого розвитку.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6138
Розташовується у зібраннях:2014

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Huz, Huz.pdf438.49 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.