Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6138
Title: Особливості ставлення молодших школярів до навчання
Other Titles: Особенности отношения младших школьников к обучению
Peculiarities of primary school pupils’ attitude to learning
Authors: Гузь, Наталія Василівна
Гузь, Наталия Васильевна
Huz, Nataliia
Гузь, Володимир Васильович
Гузь, Владимир Васильевич
Huz, Volodymyr
Keywords: attitude to learning
primary school pupils
pupil’s attitude to teacher’s work
pupil’s attitude to training
components
types of attitude to learning
ставлення до навчання
молодші школярі
ставлення школяра до діяльності вчителя
ставлення школяра до учбової діяльності
компоненти
типи ставлення до навчання
Issue Date: 2014
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Гузь Н. В. Особливості ставлення молодших школярів до навчання / Н. В. Гузь, В. В. Гузь // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2014. – № 6. – С. 35-41.
Abstract: The article is devoted to the problem of the attitude of primary school pupils to learning. The phenomenon of ‘attitude to learning’ was explained, the components and types of primary school pupils’ attitude to learning were determined. Based on the data received, the dynamics of the types of primary school pupils’ attitude to learning was determined. The carried out research has shown that the asynchronous character of the development of cognitive, emo- tional and evaluative, and behavioural components of primary school pupils’ attitude to learning combines with nega- tive tendencies of age dynamics of this development. The low level of the development of cognitive and behavioural components is typical for the pupils of the first and second forms. The pupils of the third and the fourth forms are characterized by the presence of negative components in the content of emotional and evaluative components of attitude to learning. The driving mechanisms of primary school pupils’ attitude to learning are the following: self-awareness, self-evaluation, and self-regulation; the key factors of the development of this attitude include principles and technology in a teacher’s work, the style of communication between a teacher and pupils, the evaluation of the results of learning by a teacher and parents, a pupil’s interests. The received results have given rise to the determination of psychological and pedagogical conditions, ways, methods and means of purposeful development of primary school pupils’ positive atti- tude towards learning. Стаття присвячена проблемі ставлення молодших школярів до навчання. Обґрунтовано феномен «ставлення до навчання», виділено компоненти та типи ставлення молодших школярів до навчання. На основі отри- маних даних виділена динаміка типів ставлення молодших школярів до навчання. Встановлено, що ставлення до навчання вирізняється асинхронністю розвитку своїх компонентів — учням перших-других класів притаманний низький рівень розвитку когнітивного та поведінкового компонентів; для школярів третіх і четвертих класів є характерними негативні складові у змісті емоційно-оцінного компоненту у поєднанні з негативними тенденціями вікової динаміки такого розвитку.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6138
Appears in Collections:2014

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Huz, Huz.pdf438.49 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.