Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5545
Назва: Діагностика стану сформованості самоорганізації в учнів 5-7 класів у процесі фортепіанного навчання
Інші назви: State of self-organization maturity of 5-7 th graders in piano teaching process
Автори: Сіюнь, Лі
Siyung, Li
Ключові слова: самоорганізація
структура самоорганізації
фортепіанне навчання
учні 5-7 класів
результати діагностики
self-organization
structure of self-organization
teaching how to play piano
5-7 th graders
results of the experiment
Дата публікації: 2015
Видавництво: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Бібліографічний опис: Сіюнь Лі. Діагностика стану сформованості самоорганізації в учнів 5-7 класів у процесі фортепіанного навчання / Лі. Сіюнь // Наука і освіта. - 2015. №6. - С.59-64.
Короткий огляд (реферат): У статті подано результати діагностики сформованості самоорганізації в учнів 5-7 класів у процесі на- вчання грі на фортепіано. Проаналізовано існування визначених компонентів у структурі самоорганізації, та- ких як проблемно-цільового (гностичного), програмно-цільового, операціонально-технологічного та рефлексив- но-оцінного. Під час діагностики було з’ясовано недостатність сформованості самоорганізаційних умінь представленої вікової категорії школярів, які навчаються грі на фортепіано.he experiment involved 132 5-7 th graders. Two main approaches (pedagogical and psychological) were used for the correction of their self-organization. The psychological approach was based on the perception, cognition and under- standing of music information and its generalizing according to pupils’ life experience and creative thinking. The peda- gogical one was oriented at the development of pupils’ self-organization with the help of pedagogical techniques and at motivation to successful development, obtaining high level of piano mastery, etc. The experiment was carried out using special texts of N. Miloradova and O. Ishkova called “Diagnostics of self-organization peculiarities”, which helped to analyze the results of the questionnaire. It has been revealed that inclination to organizing one’s own activity is peculiar for 8,9% of pupils in the control group and 7,7% in the experimental one. According to the questionnaire results, these children know what they want, they have certain goals, they always plan their activities, they are able to control their own feelings and psychological state, etc. The survey has also revealed that 23,9% (CG) and 29,2% (EG) of pupils have insufficient level of self-organization maturity. These children cannot determine and set their life goals, they cannot plan their activities and do not control their psychological state all the time; they are not active. Other 67,2% (CG) and 63,1% (EG) of children are not able to organize their own activity. Such pupils do not know what they want, they have no goals at all, they are not able to determine important events and circumstances for goals achieving, etc. The experi- ment has shown that children’s musical and activity priorities, their interest in becoming independent and capable for self-organization depend on parents, teachers and their peers.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5545
Розташовується у зібраннях:2015

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Siyung.pdf240.64 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.