Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5545
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorСіюнь, Лі-
dc.contributor.authorSiyung, Li-
dc.date.accessioned2019-12-27T14:48:06Z-
dc.date.available2019-12-27T14:48:06Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationСіюнь Лі. Діагностика стану сформованості самоорганізації в учнів 5-7 класів у процесі фортепіанного навчання / Лі. Сіюнь // Наука і освіта. - 2015. №6. - С.59-64.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5545-
dc.description.abstractУ статті подано результати діагностики сформованості самоорганізації в учнів 5-7 класів у процесі на- вчання грі на фортепіано. Проаналізовано існування визначених компонентів у структурі самоорганізації, та- ких як проблемно-цільового (гностичного), програмно-цільового, операціонально-технологічного та рефлексив- но-оцінного. Під час діагностики було з’ясовано недостатність сформованості самоорганізаційних умінь представленої вікової категорії школярів, які навчаються грі на фортепіано.he experiment involved 132 5-7 th graders. Two main approaches (pedagogical and psychological) were used for the correction of their self-organization. The psychological approach was based on the perception, cognition and under- standing of music information and its generalizing according to pupils’ life experience and creative thinking. The peda- gogical one was oriented at the development of pupils’ self-organization with the help of pedagogical techniques and at motivation to successful development, obtaining high level of piano mastery, etc. The experiment was carried out using special texts of N. Miloradova and O. Ishkova called “Diagnostics of self-organization peculiarities”, which helped to analyze the results of the questionnaire. It has been revealed that inclination to organizing one’s own activity is peculiar for 8,9% of pupils in the control group and 7,7% in the experimental one. According to the questionnaire results, these children know what they want, they have certain goals, they always plan their activities, they are able to control their own feelings and psychological state, etc. The survey has also revealed that 23,9% (CG) and 29,2% (EG) of pupils have insufficient level of self-organization maturity. These children cannot determine and set their life goals, they cannot plan their activities and do not control their psychological state all the time; they are not active. Other 67,2% (CG) and 63,1% (EG) of children are not able to organize their own activity. Such pupils do not know what they want, they have no goals at all, they are not able to determine important events and circumstances for goals achieving, etc. The experi- ment has shown that children’s musical and activity priorities, their interest in becoming independent and capable for self-organization depend on parents, teachers and their peers.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherПівденноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинськогоuk
dc.subjectсамоорганізаціяuk
dc.subjectструктура самоорганізаціїuk
dc.subjectфортепіанне навчанняuk
dc.subjectучні 5-7 класівuk
dc.subjectрезультати діагностикиuk
dc.subjectself-organizationuk
dc.subjectstructure of self-organizationuk
dc.subjectteaching how to play pianouk
dc.subject5-7 th gradersuk
dc.subjectresults of the experimentuk
dc.titleДіагностика стану сформованості самоорганізації в учнів 5-7 класів у процесі фортепіанного навчанняuk
dc.title.alternativeState of self-organization maturity of 5-7 th graders in piano teaching processuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Siyung.pdf240.64 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.