Please use this identifier to cite or link to this item:
dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4855
Title: | Компонентна структура художньо-герменевтичної компетентності майбутніх викладачів музики та хореографії |
Other Titles: | Компонентная структура художественно-герменевтической компетентности будущих преподавателей музыки и хореографии Component structure of artistic and hermeneutic competence of future teachers of music and choreography |
Authors: | Степанова, Людмила Василівна Степанова, Людмила Васильевна Stepanova, Lyudmila Vasylivna |
Keywords: | інтерпретація сприйняття розуміння вираження перцептивний компонент когнітивний компонент праксеологічний компоненти интерпретация восприятие понимание выражение перцептивный компонент когнитивный компонент праксиологический компонент interpretation perception comprehension expression perceptual component cognitive component praxeological component |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини |
Citation: | Степанова Л. В. Компонентна структура художньо-герменевтичної компетентності майбутніх викладачів музики та хореографії / Л. В. Степанова // Проблеми підготовки сучасного вчителя : зб. наук. праць. – Умань : Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, 2017. – №16. – С. 175–184. |
Abstract: | У статті представлено сутність та компонентна структура художньо-герменевтичної компетентності майбутнього викладача музики та хореографії. Визначено перцептивний компонент, що охоплює вміння сприймати фізичні та смислові аспекти тексту, здатність до емоційно-експресивного сприйняття; когнітивний компонент, що охоплює вміння виявляти контекстуальні значення знаків, встановляти взаємозв’язки його елементів; праксеологічний компонент, що об’єднує репрезентативні, інтерпретаційні, виконавські вміння, здатність до вираження власного розуміння текстуальних смислів. В результате контекстуального анализа научных источников и обобщенного педагогического опыта выявлена сущность художественно-герменевтической компетентности и разработана ее компонентная структура: перцептивный компонент – умения воспринимать физические и смысловые аспекты текста; когнитивный компонент – способность понимать значения контекстуальных знаков, умения определять взаимосвязь знаковых элементов текста; праксиологический компонент – умения выражать и адекватно толковать значения знаков и смыслов текста. The structural components of the artistic and hermeneutic competency of future music and choreography teacher are presented contextually: a perceptual component that covers the perception of linguistic signs and means of expressiveness of artistic text, intuitive comprehension of their meanings and empathetic immersion in the text senses; a cognitive component that encompasses the ability to establish the contextual interconnections of its elements, to adequately understand the meaning and specificity of the language of arts; a praxeological component that combines representational, interpretive, performing skills, the ability to express its own understanding of textual senses, their expedient interpretation. The article outlines the prospects for further research with a focus on the orientiation towards the elaboration of a criterial apparatus aimed to establish the level of developed artistic and hermeneutic competency of students – future music or choreography teachers. |
URI: | dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4855 |
Appears in Collections: | Кафедра музичного мистецтва і хореографії |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Component structure of artistic and.pdf | 363.51 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.