Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4342
Title: Методи візуалізації та творчого розвитку хореографічно-композиційного мислення майбутніх учителів хореографії
Other Titles: Методы визуализации и творческого развития хореографически-композиционного мышления будущих учителей хореографии
Methods of visualization and creative development of choreographic-compositional thinking of future choreography teachers
Authors: Реброва, Олена Євгенівна
Реброва, Елена Евгеньевна
Rebrova, Olena Yevgenivna
Лісовська, Ніна Юріївна
Lisovska, Nina Yuryivna
Лисовская, Нина Юрьевна
Keywords: майбутній учитель хореографії
композиційно-образне мислення
методи візуалізації
різомна модель мислення
будущий учитель хореографии
композиционно-образное мышление
методы визуализации
ризомная модель мышления
future choreography teacher
compositional and figurative thinking
visualization methods
rhizome model of thinking
Issue Date: 2017
Publisher: Уман. держ. пед. ун-т ім. Павла Тичини
Citation: Реброва О. Методи візуалізації та творчого розвитку хореографічно-композиційного мислення майбутніх учителів хореографії / О. Реброва, Н. Лісовська // Проблеми підготовки сучасного вчителя. - 2017. - Вип. 16. - С. 54-61.
Abstract: У статті презентовано інноваційні методи візуалізації як засобу творчого розвитку хореографічно-композиційного мислення майбутніх учителів хореографії в процесі втілення змістового конструкту фахової підготовки, зокрема на дисциплінах композиції та постановки танцю. Обґрунтовано різоматичну модель такого мислення, показано її дієвість на усіх етапах композиційної творчої роботи студентів. Така модель сполучає художньо-хореографічний образ і його реальний прототип в уявленнях індивідуальної фахової свідомості студентів та синтезу його композиційно-образного, безпосередньо художнього, кінестезійного та музичного видів мислення. В статье представлены инновационные методы визуализации как средства творческого развития хореографическо-композиционного мышления будущих учителей хореографии в процессе воплощения содержательного конструкта профессиональной подготовки; в частности, на дисциплинах композиции и постановки танца. Раскрыта сущность ризоматической модели такого мышления, показано её действенный характер на всех этапах композиционной творческой работы студентов. Такая модель соединяет художественно-хореографический образ и его реальный прототип в представлениях индивидуального профессионального сознания студента и синтеза его композиционно-образного, художественного, кинестетического и музыкального видов мышления. The article presents the difference between choreography teachers training and the professional dancers training, which consists in the ability to constantly create dance compositions for students, collectives, which combines with choreographic and performing training in all types of choreography and with the methods of teaching them to children. That is, the teacher creates choreographic texts and on their basis he teaches students choreography using a given show. In this process the following is involved: a wide range of content lines that directly or indirectly make up the sense of teaching subjects, as well as student’s life experience, their ability to see the prototypes of choreographic works in various sources: natural, social, human, literary, etc. The content construct in the studyconcerning the development of the artistic and mental sphere of future choreography teachers’ personality is considered as a universal, aimed at developing all competencies: integral, general and professional.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4342
Appears in Collections:Кафедра музичного мистецтва і хореографії

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rebrova_2017.pdf366.91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.