Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4341
Title: Інформальна складова в структурі організаційно-методичної системи підготовки майбутніх учителів хореографії
Other Titles: Информальная составляющая в структуре организационно- методической системы подготовки будущих учителей хореографии
Informal constituent in the structure of organizational-methodological system of the future choreography teacher’s training
Authors: Реброва, Олена Євгенівна
Реброва, Елена Евгеньевна
Rebrova, Olena Yevgenivna
Keywords: організаційно-методична система
організаційно-методична система
інформальна освіта
вітальний досвід
стохастичні явища
майбутні вчителі хореографії
организационно-методическая система
информальное образование
витальный опыт
стохастические явления
будущие учителя хореографии
organizational and methodolgical system
informal education
vital experience
stochastic phenomena
future teachers of choreography
Issue Date: 2016
Publisher: Сум. держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка
Citation: Реброва О. Є. Інформальна складова в структурі організаційно-методичної системи підготовки майбутніх учителів хореографії / О. Є. Реброва // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. - 2016. - № 1. - С. 132-142.
Abstract: У статті порушено проблему побудови організаційно-методичної системи підготовки майбутніх учителів хореографії як відкритої, нелінійної, яка враховує стохастичні явища розвитку мистецтва та соціокультурного простору. Актуалізовано питання набуттѐ вітального досвіду, який екстраполяються у фахову діяльність майбутнього вчителя хореографії. Нагадано про визнання трьох шляхів набуття освіти: формальної, неформальної та інформальної, останнѐ переважно розглядається в межах післядипломної або безперервної освіти. Між тим, вітальний досвід та його екстропаляція у фахову діяльність (навчальну, виробничу) є результатом набуття інформальної освіти. Остання активно здійсняються майбутніми вчителями хореографії впродовж навчання та фахового становлення. Цілеспрямоване впровадження інформальної складової в організаційно-методичну систему здійсняються за допомогоя принципів теорії системи: організаційної безперервності, сумісності та зворотного зв’язку. В статье поднята проблема потсроения организационно-методической системы подготовки будущих учителей хореографии как открытой, нелинейной, которая учитывает стохастические явления развития искусства та социокульутрного пространства. Актуализирован вопрос приобретения витального опыта, который экстраполируется на профессиональную деятельность будущего учителя хореографии. Автор статьи напомнил о признании трех путей получения образования: формального, неформального и информального, последнее, как правило, рассматривается в рамках последипломного или непрерывного образования. Между тем, витальный опыт и его экстраполяция на профессиоанльную деятельность (учебную, производственную) является результатом получения информального образования. Последнее активно производится будущими учителями хореографии в течение обучения и профессионального становления. Целенаправленное введение информального компонента в организационно-методическуя систему производится с помощья принципов теории системы: организационной непрерывности, совместимости и обратной связи. The article reveals the logic of building the organizational-methodological system of future choreography teachers’ training with a focus on improving the quality of education, professional training through the phenomenology of artistic and mental experience. This idea led to the consideration of a wide range of factors of influence on art education and the inclusion of various constructs in the system that make it more open. The following factors are taken into account: vitality, gradualism and continuity, pre-university training; communicative peculiarities of professional learning environments ethno-mental traditions, regional socio-cultural space. It is shown that modern education is regarded as a three-track dimension, which includes such forms as: formal, non-formal, informal. Informal education corresponds to the accumulation of the vital (life) experience, which manifests itself in two types: information about the experience of living in an artistic environment and information about the life (in this case professional) artistic experience. The accumulation of such experience is caused by stochastic phenomena in the development of art and socio-cultural space.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4341
Appears in Collections:Кафедра музичного мистецтва і хореографії

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rebrova_2016.pdf656.68 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.