Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/363
Title: Соціалізація дітей у різновікових групах дошкільного навчального закладу
Other Titles: Socialization of Children in Mixed-age Groups of Preschool Institutions
Authors: Авраменко, Оксана Олександрівна
Avramenko, Oksana Oleksandrivna
Keywords: соціалізація особистості
різновікова група
дошкільний навчальний заклад
різновікова взаємодія
педагогічні умови
socialization of individuality
mixed-age group
mixed-age interaction
pedagogical factors
preschool institutio
Issue Date: 2014
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Соціалізація дітей у різновікових групах дошкільного навчального закладу : aвтореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.08 / Оксана Олександрівна Авраменко; наук. кер. Н. В. Рогальська; Південноукр. нац. пед. ун-т ім. К.Д. Ушинського. – Умань, 2013. – 203 с.
Abstract: У дисертації досліджувалася проблема соціалізації дітей різновікової групи дошкільного навчального закладу, визначено педагогічні умови ефективної соціалізації дітей в умовах різновікової групи дошкільного закладу (організація взаємодії різновікових суб’єктів у єдиному соціально-розвивальному просторі; забезпечення педагогом позитивних стимулів до взаємодії у різновіковій групі, які сприяють становленню соціальної позиції дитини; забезпечення дієвого простору для змістовного збагачення досвіду різновікового спілкування та взаємодії дітей у різновіковому дитячому колективі); розроблено модель та експериментальну методику соціалізації дітей у різновіковому дитячому колективі, що передбачала такі етапи пізнавального взаємозбагачення як молодших, так і старших дітей: особистісно-зорієнтований, організаційно-цільовий, діяльнісно-спрямувальний. У дослідженні розкрито сутність феномена «соціалізація дітей у різновіковій групі дошкільного навчального закладу» та уточнено поняття «соціалізація», «взаємодія дітей різного віку», «різновікова група дошкільного навчального закладу»; визначені критерії (емоційно-почуттєвий, соціально-комунікативний, рефлексивно-діяльнісний), показники та рівні соціалізації дітей у різновіковій групі дошкільного навчального закладу. The thesis deals with the issue of socialization of children in mixed-age groups of preschool institutions. The pedagogical factors of efficient children’s socialization in mixed-age groups of preschool institutions (organization of mixed-age individuals’ interaction in the common social-developing environment; providing positive stimula by the educator for the interaction in a mixed-age group that helps child’s social position formation; providing active environment for meaningful enrichment of mixed-age children’s communication and interaction experience in different-age children’s society) have been defined. The experimental model and methodology of socialization of children in mixed-age groups that embraced such stages of cognitive mutual enrichment both junior and senior preschool-age children as: person-oriented, organization-targeted, action-directed have been developed. The essence of the phenomenon “socialization of children in mixed-age groups of preschool institutions” has been revealed; the notions “socialization”, “interaction of mixed-age children”, “mixed-age group of preschool institution” have been specified. The criteria (emotional and sensual, social and communicative, reflexive and active), evaluative indicators and levels of socialization of children in mixed-age groups of preschool institutions have been defined.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/363
Appears in Collections:Автореферати

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Avramenko.pdf702.82 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.