Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/363
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorАвраменко, Оксана Олександрівна-
dc.contributor.authorAvramenko, Oksana Oleksandrivna-
dc.date.accessioned2018-09-17T12:39:21Z-
dc.date.available2018-09-17T12:39:21Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationСоціалізація дітей у різновікових групах дошкільного навчального закладу : aвтореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.08 / Оксана Олександрівна Авраменко; наук. кер. Н. В. Рогальська; Південноукр. нац. пед. ун-т ім. К.Д. Ушинського. – Умань, 2013. – 203 с.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/363-
dc.description.abstractУ дисертації досліджувалася проблема соціалізації дітей різновікової групи дошкільного навчального закладу, визначено педагогічні умови ефективної соціалізації дітей в умовах різновікової групи дошкільного закладу (організація взаємодії різновікових суб’єктів у єдиному соціально-розвивальному просторі; забезпечення педагогом позитивних стимулів до взаємодії у різновіковій групі, які сприяють становленню соціальної позиції дитини; забезпечення дієвого простору для змістовного збагачення досвіду різновікового спілкування та взаємодії дітей у різновіковому дитячому колективі); розроблено модель та експериментальну методику соціалізації дітей у різновіковому дитячому колективі, що передбачала такі етапи пізнавального взаємозбагачення як молодших, так і старших дітей: особистісно-зорієнтований, організаційно-цільовий, діяльнісно-спрямувальний. У дослідженні розкрито сутність феномена «соціалізація дітей у різновіковій групі дошкільного навчального закладу» та уточнено поняття «соціалізація», «взаємодія дітей різного віку», «різновікова група дошкільного навчального закладу»; визначені критерії (емоційно-почуттєвий, соціально-комунікативний, рефлексивно-діяльнісний), показники та рівні соціалізації дітей у різновіковій групі дошкільного навчального закладу. The thesis deals with the issue of socialization of children in mixed-age groups of preschool institutions. The pedagogical factors of efficient children’s socialization in mixed-age groups of preschool institutions (organization of mixed-age individuals’ interaction in the common social-developing environment; providing positive stimula by the educator for the interaction in a mixed-age group that helps child’s social position formation; providing active environment for meaningful enrichment of mixed-age children’s communication and interaction experience in different-age children’s society) have been defined. The experimental model and methodology of socialization of children in mixed-age groups that embraced such stages of cognitive mutual enrichment both junior and senior preschool-age children as: person-oriented, organization-targeted, action-directed have been developed. The essence of the phenomenon “socialization of children in mixed-age groups of preschool institutions” has been revealed; the notions “socialization”, “interaction of mixed-age children”, “mixed-age group of preschool institution” have been specified. The criteria (emotional and sensual, social and communicative, reflexive and active), evaluative indicators and levels of socialization of children in mixed-age groups of preschool institutions have been defined.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherПівденноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинськогоuk
dc.subjectсоціалізація особистостіuk
dc.subjectрізновікова групаuk
dc.subjectдошкільний навчальний закладuk
dc.subjectрізновікова взаємодіяuk
dc.subjectпедагогічні умовиuk
dc.subjectsocialization of individualityuk
dc.subjectmixed-age groupuk
dc.subjectmixed-age interactionuk
dc.subjectpedagogical factorsuk
dc.subjectpreschool institutiouk
dc.titleСоціалізація дітей у різновікових групах дошкільного навчального закладуuk
dc.title.alternativeSocialization of Children in Mixed-age Groups of Preschool Institutionsuk
dc.typeThesisuk
Appears in Collections:Автореферати

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Avramenko.pdf702.82 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.