Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3104
Title: Активізація позитивної мотиваційної спрямованості як константи здійснення педагогічного наставництва
Other Titles: Активизация положительной мотивационной направленности как константы осуществления педагогического наставничества
Activation of positive motivational orientation as a constant of pedagogical mentoring
Authors: Осипова, Тетяна Юріївна
Осипова, Татьяна Юрьевна
Osipova, Tetyana Yuryivna
Keywords: будущие учителя
мотив
майбутні вчителі
потреба
мотивація
педагогічна діяльність
педагогічне наставництво
future teachers
motive
necessity
motivation
pedagogical activity
pedagogical mentoring
Issue Date: 2014
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Осипова Т. Ю. Активізація позитивної мотиваційної спрямованості як константи здійснення педагогічного наставництва / Т. Ю. Осипова // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського : зб. наук. пр. — 2014. — № 1-2. — С. 57-63.
Abstract: Стаття присвячена визначенню сутності позитивної мотиваційної спрямованості майбутніх учителів як константи здійснення педагогічного наставництва в майбутній професійній діяльності, наголошено, що значну роль у формуванні особистості майбутніх учителів, їхньому професійному й особистісному розвитку відіграє педагог–наставник, визначено мотиви здійснення педагогічного наставництва. The article is devoted to the definition of concepts «motive», «motivation», «motivation of professional and educational activities,» as well as the essence of positive motivational orientation of future teachers as constant of pedagogical mentoring in future professional activity. The author emphasizes that a teacher – mentor plays a significant role in formation of personality of future teachers, their professional and personal development. The main aims of mentor are to help students in self– determination, to motivate them to make an independent judgment to identify, select and adjust the realization of their personal perspectives, life, professional development, as well as the implementation of teacher mentoring in their future professional activity. It is determined that the motives of pedagogical mentoring are the following: activity motives, motives of self development, positional motives, motives of cooperation. Three plans of correspondence of psychological characteristics of a person to the accomplishment of mentoring activity are identified: a tendency to pedagogical mentoring, personal orientation on pedagogical mentoring and involvement in the pedagogical interaction.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3104
Appears in Collections:2014

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10.pdf135.57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.