Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/24371
Title: Artificial intelligence in the development of university competencies: risks, opportunities and the institutional ethical framework
Other Titles: Штучний інтелект у розвитку університетських компетенцій: ризики, можливості та інституційна етична база
Authors: Rusnac, Svetlana
Keywords: artificial intelligence
higher education
digital transformation
generative models
academic integrity
ethical framework
digital literacy
innovation
штучний інтелект
вища освіта
цифрова трансформація
генеративні моделі
академічна доброчесність
етичні рамки
цифрова грамотність
інновації
Issue Date: 2025
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Rusnac S. Artificial intelligence in the development of university competencies: risks, opportunities and the institutional ethical framework / S. Rusnac // Управління та інновації в освіті: досвід, проблеми та перспективи: збірник матеріалів міжнар. наук.-практ. конференції (м. Одеса 21 листоп. 2025 р.). - Одеса: ПНПУ імені К. Д. Ушинського, 2025. – С. 76-79.
Abstract: Digital transformation has become one of the key strategic directions in contemporary higher education, reshaping curricular processes, teaching practices, and assessment methods. In this context, the integration of artificial intelligence (AI)—particularly generative models—has become essential for the modernization of universities and their adaptation to a rapidly evolving academic and socio-professional environment [4]. AI provides new possibilities for supporting educational processes, yet its uncontrolled use may generate significant risks, such as cognitive dependence, the erosion of academic authenticity, or the amplification of algorithmic bias [2]. Цифрова трансформація стала одним із ключових стратегічних напрямків у сучасній вищій освіті, змінюючи навчальні процеси, методи викладання та методи оцінювання. У цьому контексті інтеграція штучного інтелекту (ШІ), зокрема генеративних моделей, стала важливою для модернізації університетів та їхньої адаптації до швидкозмінного академічного та соціально-професійного середовища [4]. ШІ надає нові можливості для підтримки освітніх процесів, проте його неконтрольоване використання може створювати значні ризики, такі як когнітивна залежність, ерозія академічної автентичності або посилення алгоритмічної упередженості [2].
URI: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/24371
Appears in Collections:Управління та інновації в освіті: досвід, проблеми та перспективи (2025)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rusnac.pdf791.62 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.