Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23538| Title: | Формування культури здоров’язбереження дітей у розвивальному середовищі закладу дошкільної освіти |
| Other Titles: | Forming a cultureof health preservation among children in the developmental environment of a preschool educational institution |
| Authors: | Мардарова, Ірина Костянтинівна Mardarova, Iryna Kostyantynivna Гуданич, Наталія Миколаївна Hudanych, Nataliia |
| Keywords: | здоров’язбереження культура здоров’я діти дошкільного віку розвивальне освітнє середовище здоров’язбережувальні технології валеологічна компетентність заклад дошкільної освіти health preservation health culture preschool children developmental educational environment health-preserving technologies valeological competence preschool educational institution |
| Issue Date: | 2025 |
| Publisher: | ХОІППО ім. А. Назаренка |
| Citation: | Мардарова І. К. Формування культури здоров’язбереження дітей у розвивальному середовищі закладу дошкільної освіти / І. К. Мардарова, Н. М. Гуданич // Дошкільна освіта в Україні: актуальні проблеми, досвід та перспективи : зб. наук. та наук.-метод. праць [ред. кол.: В. І. Очеретянко (гол.) та ін.]. - Хмельницький : ХОІППО ім. А. Назаренка, 2025. - С. 194–201. |
| Abstract: | Розглядається проблема формування культури здоров’язбереження дітей дошкільного віку в умовах розвивального середовища закладу дошкільної освіти. Проаналізовано сучасні підходи до створення здоров’язбережувального освітнього середовища, зокрема організацію рухової активності, валеологічну просвіту, впровадження здоров’язбережувальних технологій, а також партнерську взаємодію з батьками. Визначено, що ефективне формування культури здоров’язбереження дітей можливе за умови комплексного впливу педагогічних, соціальних та сімейних чинників. The article considers the problem of forming a culture of health preservation among preschool children in the developmental environment of a preschool educational institution. It analyses modern approaches to creating a health-promoting educational environment, in particular the organisation of physical activity, health education, the introduction of health-promoting technologies, and partnership with parents. It is determined that the effective formation of a culture of health preservation among children is possible under the condition of a comprehensive influence of pedagogical, social, and family factors. |
| URI: | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23538 |
| Appears in Collections: | Кафедра дошкільної педагогіки |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| Mardarova Iryna.pdf | 480.55 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.