Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23538
Title: Формування культури здоров’язбереження дітей у розвивальному середовищі закладу дошкільної освіти
Other Titles: Forming a cultureof health preservation among children in the developmental environment of a preschool educational institution
Authors: Мардарова, Ірина Костянтинівна
Mardarova, Iryna Kostyantynivna
Гуданич, Наталія Миколаївна
Hudanych, Nataliia
Keywords: здоров’язбереження
культура здоров’я
діти дошкільного віку
розвивальне освітнє середовище
здоров’язбережувальні технології
валеологічна компетентність
заклад дошкільної освіти
health preservation
health culture
preschool children
developmental educational environment
health-preserving technologies
valeological competence
preschool educational institution
Issue Date: 2025
Publisher: ХОІППО ім. А. Назаренка
Citation: Мардарова І. К. Формування культури здоров’язбереження дітей у розвивальному середовищі закладу дошкільної освіти / І. К. Мардарова, Н. М. Гуданич // Дошкільна освіта в Україні: актуальні проблеми, досвід та перспективи : зб. наук. та наук.-метод. праць [ред. кол.: В. І. Очеретянко (гол.) та ін.]. - Хмельницький : ХОІППО ім. А. Назаренка, 2025. - С. 194–201.
Abstract: Розглядається проблема формування культури здоров’язбереження дітей дошкільного віку в умовах розвивального середовища закладу дошкільної освіти. Проаналізовано сучасні підходи до створення здоров’язбережувального освітнього середовища, зокрема організацію рухової активності, валеологічну просвіту, впровадження здоров’язбережувальних технологій, а також партнерську взаємодію з батьками. Визначено, що ефективне формування культури здоров’язбереження дітей можливе за умови комплексного впливу педагогічних, соціальних та сімейних чинників. The article considers the problem of forming a culture of health preservation among preschool children in the developmental environment of a preschool educational institution. It analyses modern approaches to creating a health-promoting educational environment, in particular the organisation of physical activity, health education, the introduction of health-promoting technologies, and partnership with parents. It is determined that the effective formation of a culture of health preservation among children is possible under the condition of a comprehensive influence of pedagogical, social, and family factors.
URI: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23538
Appears in Collections:Кафедра дошкільної педагогіки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mardarova Iryna.pdf480.55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.