Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23373
Title: | I’m not broken: life of lgbt teenagers in the absence of family acceptance |
Other Titles: | Я не зламаний: життя ЛГБТ-підлітків за відсутності прийняття в родині |
Authors: | Венгер, Ганна Сергіївна Venger, Hanna Вергун, П. Д. Verhun, Р. |
Keywords: | стигматизація члени ЛГБТ-спільноти психологічні наслідки підлітки шкільне середовище адаптація підлітків stigmatization psychological consequences school environment members of the LGBT community teenagers adaptation of adolescents |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | Glasgow |
Citation: | Venger Hanna I’m not broken: life of lgbt teenagers in the absence of family acceptance / Hanna Venge // Modernization of today’s science: experience and trends 30.05.2025 Glasgow, Scotland, United Kingdom: VIII International Scientific and Theoretical Conference. - 2025. - Р. 289-297. |
Abstract: | The article examines the psychological consequences of the absence of family acceptance for adolescents who identify as members of the LGBT community. The emotional, behavioral, and psychosomatic reactions of adolescents in the context of stigmatization, condemnation, and rejection by loved ones are analyzed. Special attention is paid to the phenomenon of the "chosen family," the role of psychotherapy, online communities, and the school environment in the adaptation of adolescents. Based on a survey and analysis of interviews, the author outlines the typical requests, experiences, and resources of adolescents in crisis conditions. Visual materials reflecting the internal state of the respondents are presented. Recommendations are proposed for adults who can play the role of a supportive environment. У статті розглядаються психологічні наслідки відсутності прийняття в родині для підлітків, які ідентифікують себе як членів ЛГБТ-спільноти. Аналізуються емоційні, поведінкові та психосоматичні реакції підлітків у контексті стигматизації, осуду та відторгнення з боку близьких. Особлива увага приділяється феномену «обраної родини», ролі психотерапії, онлайн-спільнот та шкільного середовища в адаптації підлітків. На основі опитування та аналізу інтерв'ю автор окреслює типові запити, переживання та ресурси підлітків у кризових умовах. Представлено візуальні матеріали, що відображають внутрішній стан респондентів. Запропоновано рекомендації для дорослих, які можуть виконувати роль підтримуючого середовища. |
URI: | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23373 |
Appears in Collections: | Кафедра клінічної психології та психічного здоров'я |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
I’m not broken.pdf | 2.73 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.