Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22904
Title: Multimodal CLIL approaches in teaching Canadian literature: enhancing language and literary competence
Authors: Lyevochkina, Svitlana
Zaikovska, Oksana
Лєвочкіна, С. В.
Заїковська, О. М.
Keywords: CLIL
scaffolding
multimodality
Canadian Literature
visual
audial scaffolding
ПМІН
скаффолдінг
канадська література
візуальна підтримка навчання
аудіальна підтримка навчання
Issue Date: 2025
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Lyevochkina S. Multimodal CLIL approaches in teaching Canadian literature: enhancing language and literary competence / S. Lyevochkina, O. Zaikovska // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2025. – №1 (150). – P. 29-36.
Abstract: This article investigates the integration of multimodal strategies into a Content and Language Integrated Learning (CLIL) framework for teaching Canadian Literature in Ukrainian higher educational institutions. The study addresses a gap in current research by exploring how multimodal approaches – combining visual, auditory, textual, and digital elements – can support both language acquisition and literary engagement among university students. Canadian literature, with its focus on themes of identity, cultural hybridity, and migration, offers rich potential for such interdisciplinary and language-sensitive instruction. The aim of the study is to analyze theoretical and methodological foundations for implementing multimodal CLIL pedagogy in literature classrooms. To achieve this, the research employs methods of content analysis, generalization, and systematization, focusing on contemporary scholarship in linguistics, semiotics, and education with the particular attention to the concept of scaffolding as a core principle of CLIL methodology. У статті досліджується інтеграція мультимодальних стратегій у контекст інтегрованого навчання предмета і мови (CLIL) для викладання канадської літератури в закладах вищої освіти. Дослідження заповнює прогалину в сучасній науковій літературі, аналізуючи, яким чином мультимодальні підходи, що поєднують візуальні, аудіальні, текстові та цифрові компоненти, можуть сприяти як засвоєнню мови, так і залученню студентів до вивчення літератури. Канадська література, що зосереджується на темах ідентичності, культурної гібридності та міграції, відкриває широкі можливості для міждисциплінарного й чутливого до мовних аспектів викладання.
URI: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22904
Appears in Collections:2025

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lyevochkina Svitlana.pdf466.99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.