Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2266
Title: Вихідні рівні розвитку образного мовлення дітей передшкільного віку засобами художньої літератури
Other Titles: Исходные уровни развития образной речи детей предшкольного возраста средствами художественной литературы
Baseline levels of development of preschool-aged children’s imagery speech by means of belletristic literature
Authors: Bohush, Alla Mykhailivna
Богуш, Алла Михайлівна
Богуш, Алла Михайловна
Keywords: діти передшкільного віку
образна мова
художні тексти
вірші
рівні
критерії
показники
дети предшкольного возраста
образная речь
художественные тексты
стихотворения
уровни
критерии показатели
preschool-aged children
imagery speech
artistic texts
poems
levels
criteria
indicators
Issue Date: 2017
Publisher: Миколаїв: [б. в.]
Citation: Богуш А. М. Вихідні рівні розвитку образного мовлення дітей передшкільного віку засобами художньої літератури / А. М. Богуш, І. Попова // Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія : Педагогічні науки. - 2017. - № 1. - С. 194-197.
Abstract: У статті подано характеристику дитячого віку, чутливого до сприйняття образності мови під впливом художньої літератури. Образність мови розглядається як компонент і якість виразної мови, як здатність викликати в уяві дитини наочно-чуттєві уявлення специфічними мовними засобами, в основі яких лежить асоціативність; образність мови художніх текстів сприяє образності мови дітей. Представлено критерії розвитку образного мовлення дітей передшкільного віку засобами художньої літератури: когнітивно-інформаційної, образно-виразний, мовленнєвотворчий з відповідними показниками. В статье представлена характеристика детского возраста, восприимчивого к восприятию образности речи под влиянием художественной литературы. Образность речи рассматривается как компонент и качество выразительной речи, как способность вызывать в воображении ребенка наглядно-чувственные представления специфическими речевыми средствами, в основе которых лежит ассоциативность; образность речи художественных текстов способствует образности речи детей. Художественная речь детской литературы отличается повышенной эмоциональностью и образностью (тропы, стилистические фигуры, сравнения и др.), переносным значением слов и фраз. Представлены критерии развития образной речи детей предшкольного возраста средствами художественной литературы: когнитивно-информационной, образно-выразительный, речетворческий с соответствующими показателями; охарактеризованы переходные уровни развития образной речи: выше достаточного, достаточный, удовлетворительный, низкий. The characteristic of the children’s age susceptible to speech imagery under the influence of belletristic literature is represented in the article. Speech imagery is considered as a component and a quality of expressive speech, as an ability to evoke children’s visual-sensual images through specific speech means based on associativity; speech imagery of artistic texts facilitate children’s speech imagery. Artistic speech of children’s literature is characterized by increased emotionality and imagery (tropes, stylistic figures, comparisons, etc.), figurative meaning of words and phrases. The criteria and indicators of the development of preschool-aged children’s imaginative speech by means of belletristic literature are represented in the article: cognitive and informational, imaginative and expressive, speech-creative; some transitional levels of imagery speech development were characterised: higher than sufficient, sufficient, satisfactory, low.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2266
Appears in Collections:Кафедра теорії та методики дошкільної освіти



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.