Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2069
Назва: Формування і збагачення лексичного запасу іноземних студентів засобами креолізованих рекламних текстів: види вправ
Інші назви: Formation and enrichment of foreign students’ vocabulary by means of creolised advertising texts: types of exercises
Автори: Гадомська, Аліна Анатоліївна
Hadomska, Alina
Ключові слова: українська мова як іноземна
іноземні студенти
лексичний запас
креолізовані рекламні тексти
creolised advertising texts
Ukrainian as a foreign language
foreign students
Дата публікації: 2016
Видавництво: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Бібліографічний опис: Гадомська А. А. Формування і збагачення лексичного запасу іноземних студентів засобами креолізованих рекламних текстів: види вправ / А. А. Гадомська // Наука і освіта : наук.-практ. журнал . – 2016. – № 12. – С. 3–42.
Короткий огляд (реферат): У статті розглядаються види вправ, які застосовуються під час лексичної роботи зі студентами-іноземцями задля формування і збагачення їхнього словникового запасу засобами креолізованих рекламних текстів, наведено приклади використання конкретних текстів сучасної реклами як навчального матеріалу для формування лексичного запасу іноземних студентів. The article presents the description of different types of exercises used in the work with foreign students for forming and enriching their vocabulary by means of creolised advertising texts. The classroom work aimed at enriching foreign students’ vocabulary is based on the following principles: the necessity of enriching a foreign student’s vocabulary as a secondary linguistic personality and the active development of his/her associative thinking. A teacher working with foreign students faces the following tasks in his/her professional activities: forming active and passive vocabulary, providing their mastering of the environment at the sensory and intellectual levels for full mastering of the concepts which precondition the choice of the study material used for the organisation of the lexical work. In the carried out research, the pragmatic (authentic) materials, taken from native speakers’ communication practice, namely modern creolised advertising texts were used as study materials for enriching the vocabulary. Well-formed system of exercises is one of the most important factors of the successful language mastering and the basis for the organisation of the educational process. The following exercises (which are considered to be the part of the experimental technique forming speech and cultural adaptation) were used in the experimental work with the students at the formative stage of the peda-gogical experiment: informational games-exercises, analytical and synthetic (analytical and classification; analytical and productive; thesaurus and contextual), associative, imitational, communicative exercises. Each of them is based on the elements of the creolised advertising text analysis, which increases students’ semantic associations. The system of exercises based on the analysis of authentic pragmatic materials contributes to the development of foreign students’ associative thinking, to the formation of strong semantic bonds between the concepts and lexical units; enriching their active and passive vocabulary.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2069
ISSN: 2311-8466
Розташовується у зібраннях:2016

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Alina Hadomska.pdf365.78 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.