Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1832
Title: Формування дизайнерської компетентності майбутніх учителів образотворчого мистецтва у фаховій підготовці
Other Titles: Formation of the design competence of future teachers of arts in the professional training
Authors: Ткаченко, Анастасія Володимирівна
Tkachenko, Anastasiya Volodymyrivna
Keywords: дизайнерська компетентність
дизайн
майбутній учитель образотворчого мистецтва
фахова підготовка
експериментальна методика
модель
педагогічні умови
designer competence
design
future teacher of arts
professional training
experimental methodology
model
pedagogical conditions
Issue Date: 2019
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Ткаченко А. В. Формування дизайнерської компетентності майбутніх учителів образотворчого мистецтва у фаховій підготовці : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Анастасія Володимирівна Ткаченко; наук. кер. І. О. Пальшкова; Державний заклад "Південноукр. нац. пед. ун-т ім. К. Д. Ушинського". – Одеса, 2019. – 296 с.
Abstract: У дисертації здійснено теоретичний аналіз проблеми та запропоновано нове вирішення наукового завдання, що полягало в теоретичному обґрунтуванні та експериментальній перевірці педагогічних умов формування дизайнерської компетентності у майбутніх учителів образотворчого мистецтва у фаховій підготовці (забезпечення інформаційно-освітнього середовища, спрямованого на набуття студентами досвіду дизайнерської діяльності; спрямування змісту образотворчої діяльності на сприйняття художнього образу майбутніми учителями; комплексне застосування трансформації медіаінновацій у художньо-професійній діяльності майбутнього вчителя образотворчого мистецтва). In the dissertation the theoretical analysis of the problem was made and a new solution to the scientific problem, consisting in theoretical substantiation and experimental verification of the pedagogical conditions for the development of design competences for future teachers of arts in the professional training (provision of informational and educational environment aimed at gaining student experience in design activities, direction the content of visual activity to perceive the artistic image of future teachers; the complex using of mediainnovations transformation in the artistic and professional work of the future teacher of arts) was proposed. In the course of the study, the state of the problem of forming the design competence of future teachers of arts in the process of professional training was studied and summarized; the content and the structure, the criteria (motivation, evaluation, cognitive, technological, reflexive),the indicators (the interest in design activities, the motivation to achieve success in the artistic and design activities, the possession of design knowledge, skills and modern design technologies,the ability to generate original ideas in solving the design problems, the skills in design and creative thinking, the self-diagnosis and striving for design development) and the level of development of design competence of future teachers of arts in the process of professional training (low, satisfactory, high) were defined.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1832
Appears in Collections:Дисертації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Formation of the .pdf9.46 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.