Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/15727
Title: Дослідження характеру ставлення педагогів до інклюзивної освіти
Other Titles: Transversal competences of a modern teacher in the context
Authors: Бондар, Т. І.
Гнезділова, К. М.
Keywords: анкета
особливі освітні потреби
види інвалідності
учителі
майбутні вчителі
вплив
шкала типу Лікерта
questionnaire
special educational needs
types of disability
in-service teachers
pre-service teachers
impact
Likert-type scale
Issue Date: 2022
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Бондар Т. І. Дослідження характеру ставлення педагогів до інклюзивної освіти / Т. І. Бондар, К. М. Гнезділова // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky : наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2022. – № 2 (139). – С. 36-44.
Abstract: У статті обґрунтовано роль педагогічних працівників у реалізації державних ініціатив для реформування й модернізації освіти. Вивчення характеру ставлення майбутніх педагогів до освітніх реформ – обов’язкова передумова успішності державної ініціативи щодо реформування й модернізації системи освіти. Нині в закладах загальної середньої освіти необхідно створити інклюзивне освітнє середовище, безпечне для всіх учасників освітнього процесу, незалежно від складності порушення в здоров’ї. Украй важливо запобігати соціальній ізоляції дітей з ООП; сприяти реалізації навчального потенціалу під час виконання індивідуальної навчальної програми та інших функцій, регламентованих у посадових інструкціях учителя. На такому тлі необхідно досліджувати ставлення вчителів до інклюзивної освіти як до інноваційної парадигми, що переформатовує освітній процес сучасного закладу освіти. The article substantiates the impact that teachers have when the state policy meant to reform and / or modernize education is being implemented, Consequently, it is of great importance for the policymakers to understand preservice and in-service primary (elementary) teachers’ attitude to educational reforms. Today, general secondary education schools need to create an inclusive educational environment that is safe for all students, regardless of the severity of their disability. It is extremely important to prevent the social isolation of children with special educational needs (SEN); to promote the realization of educational potential during the implementation of the individual curriculum and other functions regulated in the teacher’s job descriptions. So, it is necessary to investigate teachers’ attitude towards inclusive education as an innovative paradigm that reforms teaching and learning in modern schools. The article analyses published research findings that Ukrainian researchers who explore the topic of teachers’ attitudes towards inclusive education (see the website of the Vernadsky National Library). It is concluded that researchers in Ukraine are unlikely to have investigated questionnaires that help to identify teachers’ attitude and concerns about inclusion. The authors presented research findings of foreign researchers, who describe approaches to studying the features of teachers’ attitudes to inclusive education, methods and steps in collecting and processing information. The term «attitude» is clarified, its component structure, which serves as a basis for the development of questionnaire, is explained. The factors that form the positive and negative attitude of teachers towards inclusion of children with special educational needs in the general secondary education setting are highlighted.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/15727
Appears in Collections:2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bondar Tamara 2022.pdf289.39 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.