Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/15727
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБондар, Т. І.-
dc.contributor.authorГнезділова, К. М.-
dc.date.accessioned2022-09-05T09:49:13Z-
dc.date.available2022-09-05T09:49:13Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationБондар Т. І. Дослідження характеру ставлення педагогів до інклюзивної освіти / Т. І. Бондар, К. М. Гнезділова // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky : наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2022. – № 2 (139). – С. 36-44.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/15727-
dc.description.abstractУ статті обґрунтовано роль педагогічних працівників у реалізації державних ініціатив для реформування й модернізації освіти. Вивчення характеру ставлення майбутніх педагогів до освітніх реформ – обов’язкова передумова успішності державної ініціативи щодо реформування й модернізації системи освіти. Нині в закладах загальної середньої освіти необхідно створити інклюзивне освітнє середовище, безпечне для всіх учасників освітнього процесу, незалежно від складності порушення в здоров’ї. Украй важливо запобігати соціальній ізоляції дітей з ООП; сприяти реалізації навчального потенціалу під час виконання індивідуальної навчальної програми та інших функцій, регламентованих у посадових інструкціях учителя. На такому тлі необхідно досліджувати ставлення вчителів до інклюзивної освіти як до інноваційної парадигми, що переформатовує освітній процес сучасного закладу освіти. The article substantiates the impact that teachers have when the state policy meant to reform and / or modernize education is being implemented, Consequently, it is of great importance for the policymakers to understand preservice and in-service primary (elementary) teachers’ attitude to educational reforms. Today, general secondary education schools need to create an inclusive educational environment that is safe for all students, regardless of the severity of their disability. It is extremely important to prevent the social isolation of children with special educational needs (SEN); to promote the realization of educational potential during the implementation of the individual curriculum and other functions regulated in the teacher’s job descriptions. So, it is necessary to investigate teachers’ attitude towards inclusive education as an innovative paradigm that reforms teaching and learning in modern schools. The article analyses published research findings that Ukrainian researchers who explore the topic of teachers’ attitudes towards inclusive education (see the website of the Vernadsky National Library). It is concluded that researchers in Ukraine are unlikely to have investigated questionnaires that help to identify teachers’ attitude and concerns about inclusion. The authors presented research findings of foreign researchers, who describe approaches to studying the features of teachers’ attitudes to inclusive education, methods and steps in collecting and processing information. The term «attitude» is clarified, its component structure, which serves as a basis for the development of questionnaire, is explained. The factors that form the positive and negative attitude of teachers towards inclusion of children with special educational needs in the general secondary education setting are highlighted.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherДержавний заклад «Південноукраїнський національний університет імені К. Д. Ушинського»uk
dc.subjectанкетаuk
dc.subjectособливі освітні потребиuk
dc.subjectвиди інвалідностіuk
dc.subjectучителіuk
dc.subjectмайбутні вчителіuk
dc.subjectвпливuk
dc.subjectшкала типу Лікертаuk
dc.subjectquestionnaireuk
dc.subjectspecial educational needsuk
dc.subjecttypes of disabilityuk
dc.subjectin-service teachersuk
dc.subjectpre-service teachersuk
dc.subjectimpactuk
dc.subjectLikert-type scaleuk
dc.titleДослідження характеру ставлення педагогів до інклюзивної освітиuk
dc.title.alternativeTransversal competences of a modern teacher in the contextuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bondar Tamara 2022.pdf289.39 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.