Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/15653
Title: Wyzwania wobec nauczycieli dzieci w kontekście przemian transformacyjnych
Other Titles: Challenges for Children’s Teachers in the Context of Transformational Changes
Authors: Zimny, Ewa
Keywords: jakość
system szkolny
efektywność
nauczyciel
dyrektor
awans zawodowy
dziecko
przedszkole
kompetencje
współpraca
rozwój
efekty
якість
шкільна система
ефективність
вчитель
директор
професійне зростання
дитина
дитячий садок
компетентність
співпраця
розвиток
ефекти
quality
school system
efficiency
teacher
director
professional advancement
child
kindergarten
competence
cooperation
development
effects
Issue Date: 2021
Publisher: Астропринт
Citation: Zimny E. Wyzwania wobec nauczycieli dzieci w kontekście przemian transformacyjnych / Ewa Zimny // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського : Лінгвістичні науки : зб. наук. праць. – Одеса : Інформаційно-видавничий центр університету ім. К. Д. Ушинського, 2021. – № 33. – С. 257-272.
Abstract: Jakość kształcenia i wychowania była zawsze przedmiotem niepokojów rodziców, wychowawców, pedagogów i decydentów. W każdej epoce ludzie nie byli zadowoleni w pełni ze struktur szkolnych, programów i treści nauczania oraz ze skutków wychowania. Edukacja rozumiana jako proces wspierania rozwoju powinna pomagać dzieciom robić postępy, ułatwiać wejście w dorosłe życie. Bardzo dużą rolę w rozwoju małego dziecka ma nauczyciel przedszkola — wysokiej klasy specjalista, który wychowuje, kształci i dba o jego wszechstronny rozwój. Dbałość o efekty kształcenia i inspirowanie do podejmowania działań na rzecz jakości wychowania i nauczania, to główne zadanie nadzoru pedagogicznego, zapisane w ustawie o systemie oświaty. Inspirowanie, ukierunkowanie, koordynowanie i monitorowanie działań nauczycieli, które mają na celu poprawę efektów pracy dydaktyczno-wychowawczej, to rola dyrektora przedszkola. Якість освіти та виховання завжди була предметом занепокоєння батьків, вчителів, вихователів та політиків. У будь-якому віці люди не бувають повністю задоволені шкільною системою, програмами, змістом навчання та ефективністю освіти. Освіту визначають як процес сприяння розвитку, який має допомогти дітям прогресувати та перейти на етап дорослішання. Дуже велику роль у розвитку маленької дитини відіграє вихователь дитячого садка — висококласний спеціаліст, який виховує та піклується про всебічний розвиток. Увага до результатів навчання та спонукання до дій для сприяння якості освіти та викладання — основне завдання педагогічного складу, прописане в Законі про освіту. Роль директора дитячого садка — надихати, спрямовувати, координувати та контролювати діяльність педагогів, які працюють над покращенням освітніх результатів. Quality of education and upbringing has always been the subject of anxieties of parents, teachers, educators and policy-makers. In every age people were not fully satisfied with school structures, programs and teaching content and the effects of education. Education is understood as the process of promoting the development should help children make progress, facilitate entry into adult life.Very large role in the development of a small child is a kindergarten teacher — highclass specialist who nurtures, educates and cares for comprehensive development. The attention to learning outcomes and inspire action for the quality of education and teaching is the main task of pedagogical supervision, written in the Law on the Education System. Inspiring, directing, coordinating and monitoring the activities of teachers who are working to improve educational outcomes — educational, the role of the director of the kindergarten.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/15653
Appears in Collections:2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zimny.pdf360.71 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.