Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/15650
Title: Diagnoza gotowości dziecka do edukacji matematycznej
Other Titles: Diagnosing the Child’s Readiness for Mathematical Education
Authors: Skibska, Joanna
Keywords: model cyfrowo-liczbowy
model potrójnego kodowania
gotowość do uczenia się matematyki
dojrzałość do uczenia się matematyki
diagnoza umiejętności matematycznych
цифрово-числова модель
модель потрійного кодування
готовність вивчати математику
зрілість для вивчення математики
діагностика математичних навичок
digital-numerical model
triple coding model
readiness to learn mathematics
maturity to learn mathematics
diagnosis of mathematical skills
Issue Date: 2021
Publisher: Астропринт
Citation: Skibska J. Diagnoza gotowości dziecka do edukacji matematycznej / Joanna Skibska // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського : Лінгвістичні науки : зб. наук. праць. – Одеса : Інформаційно-видавничий центр університету ім. К. Д. Ушинського, 2021. – № 33. – С. 212-225.
Abstract: Tekst został poświęcony gotowości dziecka 6-letniego do uczenia się matematyki. Przedstawia mózgową organizację posługiwania się liczbami, ze zwróceniem szczególnej uwagi na istnienie specjalnej sieci połączeń nerwowych odpowiedzialnych za uchwycenie zmian liczebności i porównywanie zbiorów oraz porządkowanie cyfr według fizycznej i numerycznej wielkości. Autorka dokonuje zestawienie pojęć gotowości i dojrzałości do uczenia się matematyki, wskazując na ich zależność oraz przedstawia dostępne narzędzia służące do oceny umiejętności matematycznych dziecka. Omawia badania przeprowadzone w grupie 6-latków dotyczące oceny dojrzałości do uczenia się matematyki w wybranych aspektach. У статті досліджується готовність шестирічної дитини до вивчення математики. Представлено діяльність мозку у використанні чисел, приділена особлива увага наявності спеціальної мережі нервових зв’язків, що відповідають за зміну числа, порівнюючи набори чисел і впорядковуючи числа відповідно до їх фізичного та числового розміру. Порівнюються періоди зрілості та готовності до вивчення математики, вказуючи їх взаємозв’язки, а також презентовано наявні інструменти, які слугують для оцінювання математичних здібностей дитини. Крім того, обговорюється дослідження, проведене у групі шестирічних дітей у межах їхньої зрілості для вивчення математики в окремих аспектах. The following text concentrates on the readiness of a six–year–old child to learn mathematics. It presents brain organization of using numbers, paying spe cial attention to existence of special network of nerve connections responsible for capturing changes in number, comparing sets of numbers and ordering numbers according to their physical and numerical size. The author com-pares the terms of readiness and maturity to learn mathematics, indicating their mutual relations, as well as presents available tools that serve estimating a child’s mathematical skills. Furthermore, she also discusses the researchers conducted on the group of six–year–olds in the scope of their maturity to learn mathematics in selected aspects.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/15650
Appears in Collections:2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Joanna Skibska.pdf542.3 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.