Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/14765
Title: Соціальний захист дітей з інвалідністю у процесі інклюзивного навчання
Other Titles: Social protection of children with disabilities in the process of inclusive learnin
Authors: Бужина, Ірина Вячеславівна
Buzhyna, Iryna Vyacheslavivna
Імерідзе, М. Б.
Биков, І.
Keywords: діти з інвалідністю
соціальний захист
інклюзивне навчання
суб’єкти інклюзивного освітнього простору
суб’єкти реалізації інклюзивної освіти
children with disabilities
social protection
inclusive education
subjects of inclusive educational space
subjects of realization of inclusive education
Issue Date: 2020
Publisher: Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка
Citation: Бужина І. Соціальний захист дітей з інвалідністю у процесі інклюзивного навчання / І. Бужина, М. Імерідзе, І. Биков // Актуальні питання гуманітарних наук. - 2020. - Вип. 28(1). - С. 178-183.
Abstract: У статті визначено та проаналізовано співпрацю суб’єктів і об’єктів інклюзивного освітнього простору, що передбачає соціалізацію дітей з інвалідністю. Схарактеризовано повноваження органів виконавчої влади як суб’єктів реалізації інклюзивної освіти в Україні. Визначено, що провідним суб’єктом реалізації інклюзивної освіти в Україні виступає Кабінет Міністрів України. Проаналізовано повноваження Міністерства освіти і науки України та Міністерства соціальної політики України як суб’єктів реалізації інклюзивного навчання в Україні. Провідним суб’єктом реалізації інклюзивного навчання в Україні виступає Міністерство освіти і науки України. Це центральний орган виконавчої влади із забезпечення та реалізації державної політики у сферах освіти і науки, інтелектуальної власності, наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності, інформатизації, формування і використання національних електронних інформаційних ресурсів, створення умов для розвитку інформаційного суспільства, а також у сфері здійснення державного контролю за діяльністю освітніх закладів. Визначено нормативні документи, що є законодавчою базою реалізації соціального захисту дітей з інвалідністю у процесі інклюзивного навчання в Україні. The article identifies and analyzes the cooperation of subjects and objects of inclusive educational space, which provides for the socialization of children with disabilities. The powers of the executive authorities as subjects of inclusive education in Ukraine are characterized. It has been determined that the Cabinet of Ministers of Ukraine is the leading subject of inclusive education in Ukraine. The authorizations of the Ministry of Education and Science of Ukraine and the Ministry of Social Policy of Ukraine as subjects of inclusive education in Ukraine are analyzed. It is the central body of executive power for providing and implementing state policy in the fields of education and science, intellectual property, scientific, scientific, technical and innovative activity, informatization, formation and use of national electronic information resources, creation of conditions for development of information society, as well as in the sphere exercising state control over the activities of educational institutions. Regulatory documents, which are the legal basis for the implementation of social protection of children with disabilities in the process of inclusive education in Ukraine, have been identified. The purpose of the article is to analyz.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/14765
Appears in Collections:Кафедра сімейної та спеціальної педагогіки і психології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Buzhyna Iryna Vyacheslavivna 2020.pdf316.75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.