Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/14765
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБужина, Ірина Вячеславівна-
dc.contributor.authorBuzhyna, Iryna Vyacheslavivna-
dc.contributor.authorІмерідзе, М. Б.-
dc.contributor.authorБиков, І.-
dc.date.accessioned2022-04-27T12:05:23Z-
dc.date.available2022-04-27T12:05:23Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationБужина І. Соціальний захист дітей з інвалідністю у процесі інклюзивного навчання / І. Бужина, М. Імерідзе, І. Биков // Актуальні питання гуманітарних наук. - 2020. - Вип. 28(1). - С. 178-183.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/14765-
dc.description.abstractУ статті визначено та проаналізовано співпрацю суб’єктів і об’єктів інклюзивного освітнього простору, що передбачає соціалізацію дітей з інвалідністю. Схарактеризовано повноваження органів виконавчої влади як суб’єктів реалізації інклюзивної освіти в Україні. Визначено, що провідним суб’єктом реалізації інклюзивної освіти в Україні виступає Кабінет Міністрів України. Проаналізовано повноваження Міністерства освіти і науки України та Міністерства соціальної політики України як суб’єктів реалізації інклюзивного навчання в Україні. Провідним суб’єктом реалізації інклюзивного навчання в Україні виступає Міністерство освіти і науки України. Це центральний орган виконавчої влади із забезпечення та реалізації державної політики у сферах освіти і науки, інтелектуальної власності, наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності, інформатизації, формування і використання національних електронних інформаційних ресурсів, створення умов для розвитку інформаційного суспільства, а також у сфері здійснення державного контролю за діяльністю освітніх закладів. Визначено нормативні документи, що є законодавчою базою реалізації соціального захисту дітей з інвалідністю у процесі інклюзивного навчання в Україні. The article identifies and analyzes the cooperation of subjects and objects of inclusive educational space, which provides for the socialization of children with disabilities. The powers of the executive authorities as subjects of inclusive education in Ukraine are characterized. It has been determined that the Cabinet of Ministers of Ukraine is the leading subject of inclusive education in Ukraine. The authorizations of the Ministry of Education and Science of Ukraine and the Ministry of Social Policy of Ukraine as subjects of inclusive education in Ukraine are analyzed. It is the central body of executive power for providing and implementing state policy in the fields of education and science, intellectual property, scientific, scientific, technical and innovative activity, informatization, formation and use of national electronic information resources, creation of conditions for development of information society, as well as in the sphere exercising state control over the activities of educational institutions. Regulatory documents, which are the legal basis for the implementation of social protection of children with disabilities in the process of inclusive education in Ukraine, have been identified. The purpose of the article is to analyz.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherДрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франкаuk
dc.subjectдіти з інвалідністюuk
dc.subjectсоціальний захистuk
dc.subjectінклюзивне навчанняuk
dc.subjectсуб’єкти інклюзивного освітнього просторуuk
dc.subjectсуб’єкти реалізації інклюзивної освітиuk
dc.subjectchildren with disabilitiesuk
dc.subjectsocial protectionuk
dc.subjectinclusive educationuk
dc.subjectsubjects of inclusive educational spaceuk
dc.subjectsubjects of realization of inclusive educationuk
dc.titleСоціальний захист дітей з інвалідністю у процесі інклюзивного навчанняuk
dc.title.alternativeSocial protection of children with disabilities in the process of inclusive learninuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:Кафедра сімейної та спеціальної педагогіки і психології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Buzhyna Iryna Vyacheslavivna 2020.pdf316.75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.