Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/14706
Title: Проектно-художній підхід в естетичному вихованні майбутніх вихователів
Other Titles: Design and artistic approach in the aesthetic education of future educators
Authors: Івершинь, Анжеліка Геннадіївна
Iverschin, Anzhelika Hennadiivna
Keywords: проект
дизайнерська діяльність
проектно-художній підхід
методи дизайну
творчість
майбутні вихователі
project design activities
design and artistic approach
methods of design
creativity
Issue Date: 2015
Publisher: Миколаївський національний університет імені В. О. Сухомлинського
Citation: Івершинь А. Г. Проектно-художній підхід в естетичному вихованні майбутніх вихователів / А. Г. Івершинь // Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. - 2015. - № 2. - С. 42-47.
Abstract: У статті розглянуто питання з вивчення проблеми підготовки майбутніх вихователів до розвитку творчої особистості дошкільників; розкрито змістову характеристику готовності педагога до керівництва художньо-естетичною діяльністю дошкільників, її структуру. Подано зміст педагогічної роботи за проектно-художнім підходом, який інтегрує положення естетики та закономірності процесу конструювання; розкрито його педагогічні принципи, зокрема культуровідповідність, синтез матеріальної і духовної культури; єдність образного і логічного як особливого типу мислення; розуміння дизайн-діяльності як творчої проектно-художньої діяльності; партнерство педагога і дитини в продуктивній творчій діяльності; розвиток творчої активності студентів, використання співтворчого аспекту дизайнерської діяльності. Our research work is devoted to the development of a creative approach to the artistic aesthetic disciplines of students of preschool faculty. We have applied the laws of creativity in design activities. Design is a project activity, aimed at creating functional and aesthetic qualities of the subject environment. We also believe that the design – is a process in which changes and the people himself. In this research, the emphasis is on the educational function of the design, its social and cultural role. In the article the pedagogical process be based on the following principles: – Cultural approach, the synthesis of material and spiritual culture. Formation of a special type of thinking: the unity of imaginative and logical – Design activities take place in certain stages (exploratory, research, technological, analytical). – Activities considered in the totality of all of its structural components: motivational, operational, and creative control – evaluation; – The teacher and the child are partners in the creative activity; Teacher uses heuristic methods – The development of creative activity of students.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/14706
Appears in Collections:Кафедра теорії та методики дошкільної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Iverschin Anzhelika Hennadiivna.pdf256.55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.