Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/14698
Title: Розвиток пізнавальної діяльності дитини передшкільного віку
Other Titles: Development of cognitive activity of preschool-aged children
Authors: Непомняща, Ірина Миколаївна
Nepomniashcha, Iryna Mykolaivna
Keywords: пізнавальний розвиток дитини передшкільного віку
казка
психологічно-повчальна казка
дидактична казка
мова і мовлення
методи роботи з казкою
cognitive development of a child of preschool age
a fairy tale
a psychological and educational fairy tale
methods of work with a fairy tale
a fairy tale with tasks of speech and speech
didactic
Issue Date: 2020
Publisher: Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій
Citation: Непомняща І. М. Розвиток пізнавальної діяльності дитини передшкільного віку / І. М. Непомняща // Інноваційна педагогіка. - 2020. - Вип. 20(3). - С. 21-25.
Abstract: У статті було охарактеризовано пізнавальний розвиток дитини передшкільного віку, що є навколишнім світом, а також засвоєнням нової інформації, запам’ятовування, розв’язання певних завдань. Для розвитку пізнавальної активності дітей передшкільного віку використовують такі види казок як: психологічно-повчальна казка, дидактична, казка з завданнями. Казки є одним із найдавніших засобів морального та етичного виховання дітей, а також розвитку їх пізнавальної активності. Використовуючи казку, дитину можна навчати, ознайомлювати з оточуючим світом, розвивати мовлення, формувати допитливість. Казка активізує пiзнавальнi потреби дитини на всіх етапах життя та в різних видах діяльності: грі, навчанні, праці. За допомогою казки можна підвищувати інтерес до навчання, що підкріплює самостійність у діяльності дитини. The article describes the cognitive development of a preschool-aged child, who is the outside world, as well as learning new information, memorizing, solving certain tasks. There are such types of fairy tales for the development of cognitive activity of preschool children as: psychological-educational fairy tale, didactic, fairy-tale with tasks. Fairytales are one of the oldest means of moral and ethical education of children, as well as the development of their cognitive activity. Using a fairy tale, a child can be taught, familiarized with the outside world, develop speech, form curiosity. The tale activates the cognitive needs of the child at all stages of life and in different activities: play, training, work. With the help of a fairy tale, you can increase interest in learning, which reinforces the independence of the child. Preschoolers are well aware of the moral of the fairy tale, differentiate between good and evil, and actively take the side of good.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/14698
Appears in Collections:Кафедра теорії та методики дошкільної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nepomniashcha Iryna Mykolaivna2020.pdf157.81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.