Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12827
Title: Стресс педагога как "рефлекс самосохранения" его личности
Other Titles: Стрес педагога як "рефлекс самозбереження" його особистості
Teacher stress as a "self-preservation reflex" of his personality
Authors: Марковец, Л. Н.
Keywords: стрес
загальний адаптаційний синдром
емоційна напруга
психологічний стрес
фізіологічний стрес
копінг
стресори
stress
the general adaptation syndrome
emotional tension
psychologicalstress
physiologicalstress
coping
stressors
стресс
общий адаптационный синдром
эмоциональное напряжение
психологический стресс
физиологический стресс
копинг
стрессоры
Issue Date: 2010
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Марковец Л. Н. Стресс педагога как "рефлекс самосохранения" его личности / Л. Н. Марковец // Наука і освіта. – 2010. – №3. – С. 86-92.
Abstract: Настоящая работа посвящена рассмотрению стресса, возникающего в профессиональной деятельности педагога. Автор разрабатывает оригинальную концепцию, согласно которой стресс выступает не как фактор, повреждающ Стаття присвячена розгляду стресу, що виникає в професійній діяльності педагога. Автор розробляє оригінальну концепцію, згідно якої стрес виступає не як чинник, який ушкоджує психіку особистості, а як механізм оптимізації її соціальної адаптації, засіб збереження самоповаги і відчуття власної гідності. The article analyzes stress arising in teacher’s professional work. The author develops an original concept according to which stress acts not as a factor damaging psyche of a person, but as a mechanismof optimization of person’s social adaptation, a means of preservation of self-esteemand self-respect.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12827
Appears in Collections:2010

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
L.N. Markovets 2010.pdf119.82 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.